Ønske om uvarslede kontrolbesøg på metrobyggepladserne

Oven på CMT's dom for overskridelse af støjgrænserne gentager Københavns Kommune sit ønske om at kunne gennemføre uvarslede kontrolbesøg på metrobyggepladserne.
Copenhagen Metro Team (CMT) er blevet dømt for i fire tilfælde at have overskredet støjgrænserne på byggepladsen på Sdr. Boulevard i september 2014. Foto: Colourbox.
Copenhagen Metro Team (CMT) er blevet dømt for i fire tilfælde at have overskredet støjgrænserne på byggepladsen på Sdr. Boulevard i september 2014. Foto: Colourbox.

Overskridelser af støjgrænser i 2015

  • Center for Miljøbeskyttelse håndhævede i 2015 byggepladsbekendtgørelsens regler 32 gange fordelt på 17 indskærpelser, 14 pålæg og 1 politianmeldelse. De 12 af pålæg og de 8 af indskærpelserne samt politianmeldelsen blev givet for støjoverskridelser. De resterende håndhævelser blev givet til entreprenøren for andre forhold som eksempelvis manglende underretning om støjende arbejde og manglende støjmålinger.

Entreprenøren på byggeriet af den nye københavnske metrolinje Copenhagen Metro Team (CMT) er netop blevet dømt for i fire tilfælde at have overskredet støjgrænserne på byggepladsen på Sdr. Boulevard i september 2014. I fem andre tilfælde blev CMT frifundet. Overskridelserne skete til trods for, at entreprenøren få måneder forinden havde fået lov til at støje markant mere og på flere tider af døgnet. Sagen er ikke enkeltstående, og i 2015 konstaterede Center for Miljøbeskyttelse under Københavns Kommune 910 tilfælde af overskridelser af støjgrænserne på de 18 metrobyggepladser i kommunen. Af samme grund er teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) tilfreds med dommen.

– Den sender et meget klart signal til entreprenøren på den københavnske metro om at vise større respekt for naboerne. Men det er helt uacceptabelt, at det skal være nødvendigt med politianmeldelser og retssager for at få entreprenøren på et offentligt anlægsprojekt til at overholde støjgrænserne. Jeg forventer, at Metroselskabet og Transportministeren nu vil lægge sig mere i selen for at få entreprenøren til at overholde de i forvejen meget fleksible rammer for støj fra metrobyggeriet, siger Morten Kabell i en pressemeddelelse.

Uvarslede besøg

Til trods for dommen håber Morten Kabell, at transportministeren vil se på en ændring af reglerne for miljøtilsynets arbejde. I dag har miljømyndigheden nemlig ikke samme adgang til at komme på uvarslede kontrolbesøg på metrobyggepladserne som på alle andre byggepladser. På metrobyggepladserne kan miljømyndigheden alene agere på baggrund af støjmålinger, der først bliver modtaget dagen efter, at hændelserne har fundet sted. Dermed kan det være svært at dokumentere, om støjen stammer fra aktiviteter på eller uden for byggepladserne.

I begyndelsen af 2016 ændrede transportministeren på reglerne, så entreprenøren nu kan udføre flere arbejder uden at være underlagt nogen form for støjgrænser. I disse perioder har naboerne ikke mulighed for at få erstatning for generne.

Relateret indhold