Nye metro-entreprenører på plads

Den nye metrostrækning til Nordhavnen er kommet et skridt nærmere.
Illustration af den kommende Nordhavn Metrostation: By & Havn, COBE, SLETH, Polyform, Rambøll.
Illustration af den kommende Nordhavn Metrostation: By & Havn, COBE, SLETH, Polyform, Rambøll.

Mens byggeriet af Metro Cityringen er i fuld gang, er også planlægningen af den kommende metroafgrening til Nordhavnen på skinner.

Den nye linje, som er planlagt til at åbne kort efter Cityringen, vil medvirke til at udvikle en helt ny bydel på størrelse med Roskilde Kommune tæt på København.

På sigt vil Nordhavns-metroen betjene ca. 80.000 beboere og arbejdspladser, som bydelen ventes at vokse med. Da den nye linje bliver en integreret del af Cityringen, vil passagererne få direkte forbindelse til de centrale bydele i hovedstaden.

Et stort antal entreprenører har ønsket at bygge metroen til Nordhavnen, og vinderne af tre ud af de fire kontrakter på Nordhavnsmetroen er nu fundet, oplyser Metroselskabet.

– Vi er nu et stort skridt tættere på at realisere den metro til Nordhavn, der får afgørende betydning for den nye bydels kommende beboere og virksomheder. Jeg ser frem til samarbejdet med entreprenørerne, siger projektchef Mikkel Kjær Jensen fra Metroselskabet.

Tysk og italiensk

Den to kilometer lange metrostrækning til Københavns nye bydel, Nordhavn, skal anlægges af et konsortium bestående to tyske entreprenører: Hochtief og Züblin. Konsortiet skal også bygge metrostationen under Nordhavn station. Selskabet har blandt andet erfaring fra projekter som Ny Nørreport, Nordhavnsvej, Bryghusgrunden og fjernvarmetunnellen i København.

Kontrakten om at levere de tekniske installationer som skinner, kørestrøm mm. er vundet af italienske Ansaldo STS, der også har leveret tog og teknik til den eksisterende metro i København og til Cityringen.

– Vi har været meget privilegerede ved at kunne gennemgå højt kvalificerede bud på Nordhavnsmetroen fra meget erfarne og velrenommerede selskaber. Vi glæder os til at arbejde videre med vinderne, så Nordhavnsmetroen kan åbne kort efter Cityringen og tilbyde byens indbyggere og gæster endnu mere metro, siger Mikkel Kjær Jensen.

Før kontraktunderskrivelsen skal Metroselskabets ejere godkende de udpegede vindere. Den sidste kontrakt på Nordhavnsmetroen, som omfatter cirka 300 meter højbane og højbanestationen Orientkaj, udbydes til efteråret.

Nordhavnen forventes på sigt at udvikle sig til en ny bydel med cirka 80.000 nye beboere og arbejdspladser. De første bykvarterer udvikles fra Århusgadekvarteret tæt ved Nordhavn Station.

Om entreprenørerne

Hochtief har en solid og mangeårig erfaring med tunnelbyggeri. De har blandt mange andre projekter været med til at bygge Crossrail i London og fjernvarmetunnelen i København.

Züblin har efterhånden mange aktiviteter i Danmark, og de er blandt andet med til at anlægge Nordhavnsvejen og den ny Nørreport station.

Ansaldo STS har blandt andet leveret teknikken bag Københavns fuldautomatiske metro, der som en af de eneste i verden kan opretholde døgndrift året rundt.

Ansaldo STS er sidenhen blevet bedt om at opføre “københavner-konceptet” flere andre steder i verden. Det italienske selskab leverer også teknik og tog til Cityringen.

Om Nordhavnsmetroen

Den nye linje vil strække sig over 2,3 kilometer, hvoraf cirka to kilometer af strækningen anlægges som tunnel, mens de sidste 300 meter anlægges som højbane.

Nordhavnsmetroen får to stationer: Nordhavn og Orientkaj. Den samlede pris er omkring tre milliarder kroner.

Relateret indhold