Det danske marked inden for befæstigelse af isolering har fået endnu en producent – af navn. En del af produkterne kender de fleste i byggebranchen nemlig allerede. Men tyske Dünas ambition er at træde ud af mere velkendte varemærkers skygge og være et navn, en kvalitet og en service, man kender i byggebranchen i Danmark.
I Tyskland er producenten, indenfor nogle produktkategorier, ligeværdig med store navne som Fischer, så forventningen er, at man i løbet af kort tid kan slå sit navn fast også i Danmark:
– Vi er er fuldt ud store nok til at agere på det danske marked i egen ret. Vores portefølje passer godt ind på det danske marked. Danmark er meget langt fremme, når det gælder energirenovering og grønt byggeri. Det er et sted, hvor vi både kan bidrage, og hvor det også er vigtigt for os at følge med udviklingen, siger Lena Witthaut, som er marketingdirektør og fortsætter:
– Vi er dedikerede til hele tiden at udvikle os indenfor miljøledelse. Dünas produkter er 99 procent fremstillet her i Sauerland, ligesom de fleste råmaterialer stammer fra regionen eller i det mindste fra Europa.
Et anderledes firma på en anderledes pionérrejse
Manden, der skal introducere danske byggevirksomheder for tyske Düna-produkter, har 30 år på bagen i byggebranchen. Kim Mejdahl Madsen har en fortid hos befæstigelsesproducenter som Strong-Tie og Würth. Og tysk virksomhedskultur ligger ham ikke fjernt, da han kommer direkte fra den tyske leverandør af vindueselementer, Schüco, og før det fra østrigske Tyrolit.
– Jeg glæder mig til at rådgive omkring de produkter, DÜNA Nordic leverer. Der er produkter, der er velafprøvede og kan spare flere arbejdsgange for håndværkeren. Det bliver en fest at komme ud og demonstrere dem og lave tests på byggepladser og byggemarkeder. Jeg skal introducere et ‘nyt’ firma, men vi kan snildt spille op med de mere etablerede og kendte varemærker, siger Kim Mejdahl Madsen og fortæller, at kultur, han har mødt på Düna, er helt speciel:
– Düna Nordic er et anderledes firma på en anderledes pionérrejse. Produkterne er heldigvis ægte tysk kvalitet, der har stået deres prøve. Men tilgangen er en anden, end jeg er vant til fra andre tyske virksomheder. Her er en ægte tro på, at man skal tilpasse sig, og at man kan lære af de markeder, man er på vej ind i.
Ukomplicerede med en hjertelig ledelsesstil
Dünas administrerende direktør og marketingdirektør i Düna – søstrene Tanja Bremkes og Lena Witthaut – er vokset op på virksomheden og har et familiært forhold til de fleste ansatte. Så selvom firmaet har kurs mod ekspansion og vækst, er ledelsen fast besluttet på, at de stadig vil være ejere af en dynamisk virksomhed med korte beslutningsgange:
– Nu, hvor vi har lært Danmark lidt at kende, kan vi se, at vores ledelsesstil minder om den danske, siger administrerende direktør Tanja Bremkes.
– Vores hierarki er fladt, og vi har en mere hjertelig ledelsesstil, end man ellers er vant til i Tyskland, siger hun og fortsætter:
– Vi er totalt ukomplicerede. Det betyder, at vi kan være mere fleksible og serviceorienterede, så vores kunder føler, de er tæt på os. Og vi kan omstille vores produktion lynhurtigt, så man kan bestille partier af dybler, der er grønne eller pink – eller hvad nu vores kreative kunder kan finde på at bede os om.
Düna Nordics danske afdeling ligger i Herning.