En stor andel at byggeriets parter har arbejdet tæt sammen og præsenterer i dag en helt ny og længe ventet guide om gode forhåndsdialoger i byggesagsbehandlingen.
I ‘En guide til den gode forhåndsdialog’ kan bygherrer, rådgivere og udførende parter samt den kommunale sagsbehandler og de myndigheder, som involveres undervejs, hente råd og input til, hvordan man kommer i mål med den gode forhåndsdialog.
Formålet med guiden er at klæde alle parter på til at skabe en bedre dialog og undgå spildprocesser.
Det er en arbejdsgruppen bestående af Bygherreforeningen, Forum for Danske Bygningsmyndigheder (DABYFO), Danske Arkitektvirksomheder, DI Byggeri, Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Kommunernes Landsforening (KL), Konstruktørforeningen og Tekniq Arbejdsgiverne, der står bag guiden.
Med sig i projektgruppen har de haft bl.a. arkitekter, kommuner, ejendomsudviklere m.fl.
Et af de elementer, som parterne efterspørger mere viden om, er forhåndsdialogen. Den har til formål at afdække myndighedsforhold, som kan påvirke byggeprojektet på et tidligt stadie i processen, så ansøger kan nå at tilpasse projektet, inden byggeansøgningen sendes afsted.
Sammen har de sat sig for at finde svar på bl.a. hvad er succeskriterierne for den gode forhåndsdialog? Hvem skal deltage, hvad skal være på plads, hvem har hvilke beføjelser – og hvad skal forhåndsdialogen ikke bruges til?
En løftestang til smidigere byggesagsbehandling
Lars Storr-Hansen, adm. direktør i Danske Arkitektvirksomheder, glæder sig over, at den nye guide formidler best practice, og kan styrke samarbejdet mellem byggeriets parter:
– For arkitektvirksomheder er forhåndsdialog en løftestang til en smidigere byggesagsbehandling og i sidste ende et vellykket byggeri. I dialogen mellem myndigheder, rådgiver og bygherre bliver rammebetingelser skitseret og mulighedsrum åbnet. Dette er både med til at afklare forventninger og målrette ressourcer, hvilket har betydning for et byggeprojekts tid, pris og kvalitet, siger han.
For at få en effektiv, positiv og konstruktiv forhåndsdialog, der afklarer væsentlige spørgsmål, inden de kommer til at udgøre hindringer for byggeprocessen, skal den gode forhåndsdialog være på plads, lyder det fra Hanne Ullum, vicedirektør i Bygherreforeningen.
– Knasterne i det konkrete projekt skal ryddes af vejen så tidligt som muligt. Derfor er formålet med denne guide at videreformidle anbefalinger til at håndtere den gode forhåndsdialogsproces og synliggøre hvilke opgaver, der ligger hos de kommunale sagsbehandlere, og hvilke der ligger hos bygherreteamet.
Guiden kan bl.a. findes her hos Danske Arkitektvirksomheder.
Godt med en landsdækkende guide
Guiden møder opbakning hos en af landets store, kommunale bygherrer, Københavns Kommune. Teknik- og Miljøborgmester Line Barfod siger:
– Kommuner og byggeansøgere blev efterladt uden de nødvendige vejledninger, da man rullede det nationale bygningsreglement BR18 ud. Det gjorde det helt nødvendigt med en effektiv og god forhåndsdialog i byggesager. I København har vi allerede rigtig gode erfaringer med forhåndsdialog og arbejder hele tiden på at styrke den. Jeg er glad for, at vi nu også får en landsdækkende guide, udtaler borgmesteren.
Jette Leth Fejerskov Djælund, næstformand, Konstruktørforeningen, tilføjer:
– Vi skal have de gode eksempler frem og have fokus på samarbejdet, så vi kan være med til at gøre byggesagsprocessen så enkel, smidig og værdiskabende som muligt i stedet for, at det bliver for dyrt, for langsomt og besværligt, det vinder hele branchen og samfundet på, derfor er vi rigtig glade for denne guide.
Den nye guide er finansieret af Grundejernes Investeringsfond.