Ny dialog-guide skal banke byggesagspuklen i bund

Sagsbehandlingstiderne er eksploderet og forhåndsdialog er nøglen til at komme hurtigere i mål - en række byggeaktører er gået sammen om at udarbejde en guide til at optimere processen.
Foto: Getty Images.
Foto: Getty Images.

Siden et nye bygningsreglement BR18 trådte i kraft er byggesagsbehandlingen løbet af sporet. Både rådgivere, udførende og myndigheder er udfordret på at få byggesagen tilpasset og hurtigt godkendt.

Derfor skal der skabes en mere smidig byggesagsproces, som kan mindske det samlede tidsforbrug. Så alle parter kan undgå spildprocesser med et mere effektivt og ensartet samarbejde.

En række af byggeriets organisationer udarbejder nu en guide, der skal optimere og smidiggøre forhåndsdialogen mellem bygherrer og kommuner.

– Vi står med et komplekst bygningsreglement, hvor der er nye aktører involveret. Det gør processen vanskelig for både bygherrer og myndigheder. Men meget af det kan afklares, før man ansøger om byggetilladelse, så det giver færre forsinkelser, når man går i gang, fortæller Hanne Ullum, vicedirektør i Bygherreforeningen.

– Det skal vores guide være med til at afhjælpe ved at give inspiration til den tidlige dialog for både myndigheder og bygherrer, siger hun.

Derfor er forhåndsdialogen afgørende

Guiden bliver udarbejdet af en arbejdsgruppe bestående af flere af byggeriets organisationer. Arbejdet blev sat i gang i 2020 med målet om at omstille byggeriets parter til det nye BR18 og certificeringsordningen.

Fordi det var tydeligt, at der manglede viden og metoder til at skabe bedre rammer for byggesagsbehandling.

– Byggesagsbehandling kan undertiden være en omstændelig og ikke-gennemskuelig affære. Den bedste proces for myndighedsgodkendelse etableres, når rammebetingelser for byggeprojektet bliver afklaret tidligt og når alle parter er klar på, hvad der skal leveres hvornår. Med BR18 introduceres forhåndsdialog som redskab til at skabe en smidig proces for byggesagsbehandling, udtaler Lene Espersen, direktør i Danske Arkitektvirksomheder og fortsætter:

– Generelt oplever arkitektvirksomheder, at tidlig dialog med myndigheder om det konkrete byggeprojekt er enorm værdifuld. På den ene side fordi det giver rettesnor for, hvordan et byggeri kan udvikles. På den anden side, fordi det kan være med til at afstemme forventninger til projektet – og derfor også synliggøre rådgiverens ydelser og leverancer.

København: Retter op på de manglende vejledninger

I Københavns Kommune, der sidder med i arbejdsgruppen, hilser man også en guide om den gode forhåndsdialog velkommen:

– BR 18 blev rullet ud uden de nødvendige vejledninger. Det har udfordret både kommuner og ansøgere og understreget vigtigheden af en god forhåndsdialog. I København har vi allerede gode erfaringer med forhåndsdialog, og i budgettet for næste år er der afsat midler til at fortsætte indsatsen. Det er meget positivt, at der nu også bliver udarbejdet en vejledning – på tværs af brancheforeninger og kommuner – for yderligere at styrke forhåndsdialogen, siger teknik- og miljøborgmester (EL), Line Barfod.

Taskforcen, der skal udvikle guiden, består af Bygherreforeningen, Danske Arkitektvirksomheder, Foreningen af Rådgivende Ingeniører – FRI, DI Byggeri, Tekniq Arbejdsgiverne, Konstruktørforeningen samt KL/Dabyfo. Guiden forventes at være færdig i foråret 2023 og er støttet af Grundejernes Investeringsfond.

Relateret indhold