Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har nu gjort det endnu nemmere at få adgang til data for professionelle brugere af Bygnings- og Boligregistret (BBR).
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen eller de tilknyttede datadistributører skal nemlig ikke længere foretage en konkret vurdering af brugernes formål med at modtage BBR-data. Data som typisk anvendes i forbindelse med blandt andet långivning, ejendomshandler og ejendomsbeskatning.
Den enklere adgang til BBR-data trådte i kraft i juni 2019.
For virksomheder, der distribuerer BBR-data, og professionelle brugere af BBR-data betyder ændringen mindre administration og enklere processer.
Hos Jens Daugaard, som er fagdirektør på data- og analyseområdet i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, er forenklingen vigtig, da det markerer en principiel forvaltningsmæssig ændring på BBR-området:
– Jeg forventer, at den frie adgang til almindelige BBR-data kommer til at have betydning for de professionelle brugere af BBR, som videreformidler data. Jeg lægger vægt på, at vi i Skatteforvaltningen arbejder for at skabe gode vilkår og mindske de administrative byrder for professionelle aktører.