Nordomatics vicevært hedder “Cloud”

Med inspiration fra flyindustrien kan cloud-baserede Building Management Systemer styrke styringen i bygninger og skabe bedre mulighed for forebyggende vedligehold.
Det er i "skyen", at man fremover vil finde en stor del af hjælpen til bygningsstyring, hvis man arbejder for Nordomatic. Virksomheden satser benhårdt på sin Cloud-løsning. Foto: Nordomatic.
Det er i "skyen", at man fremover vil finde en stor del af hjælpen til bygningsstyring, hvis man arbejder for Nordomatic. Virksomheden satser benhårdt på sin Cloud-løsning. Foto: Nordomatic.

Dominus, der netop har skiftet navn til Nordomatic, har allerede leveret cloud-baserede løsninger til over 100 danske kunder.

Deres nye Cloud Service-løsning er udviklet på tværs af selskaberne i Sverige, Norge og Danmark. Med den netbaserede løsning kan der leveres mere præcis aflæsning af data, men også hurtigere og mere effektiv service både forebyggende og ved behov.

– Løsningen er inspireret fra flyindustrien. Førhen havde man reservedele liggende i alle lufthavne. Nu har man i stedet placeret en computer på flyene, hvor data kan forudse, at om 14 dage skal en flykomponent skiftes ud. I Cloud Service får vi på samme måde øjeblikkeligt besked, hvis der skulle opstå en fejl på en enhed, der samler data eller styrer enheder i en bygning, fortæller Ketil Juul, som er teknisk direktør i Nordomatic.

Herudover kan den nye digitale løsning indfri Nordomatics ambition om sikkerhed for kunderne, der med ældre løsninger kunne risikere at få data i deres CTS-løsninger hacket. Systemerne er nu beskyttet ved hjælp af firewalls og kryptering. Det bliver samtidig lettere for den tekniker, som tilser bygningen at finde frem til den eller de enheder, der volder problemer.

Stor efterspørgsel på digital drift

I øjeblikket oplever Nordomatic stor efterspørgsel på anvendelse af data på en bedre måde. Alene i løbet af det seneste år er 70 af virksomhedens danske kunder blevet koblet til Cloud Service-løsningen. Ketil Juul forventer, at dette antal bliver fordoblet eller tredoblet i løbet af 2019.

– Det er en overvældende god respons, vi har fået fra de kunder, der har valgt at tilkøbe produktet. Vi kan mærke, at flere og flere ønsker en mere digital adgang til deres Building Management System. Det ønske opfylder vi med Cloud Service-løsningen, der både er moden og fremtidssikret, lyder det fra Ketil Juul.

Ved at gå i skyen opnår kunderne en række klare fordele med bygningsadministrationen, der med cloud-baserede løsninger også bliver forberedt til fremtiden gennem Machine Learning og AI. Her bliver styringen af en bygnings drift mere og mere intelligent i takt med, at data vokser. Man kan samtidig forudsige f.eks. behovet for lys og varme, alt efter antallet af brugere i bygningen eller årstiden. Samtidig får kunden løbende sendt opdateringer og forbedringer direkte til systemet, når det er koblet op på cloud.

Løsningen er inspireret fra flyindustrien.

Relateret indhold