Myter om håndværkere er svære at komme til livs

Håndværkerne er ikke så slemme endda, som mange fortsat hævder. Men der er stadig plads til forbedringer.
De fleste myter om håndværkere holder ikke længere, mener Dansk Byggeri. Foto: Colourbox.
De fleste myter om håndværkere holder ikke længere, mener Dansk Byggeri. Foto: Colourbox.

Ifølge nyhedssiden Bolius – Boligejernes Videncenter – trives en række myter fortsat om håndværkere. Men hvad er myter, og hvad er virkelighed? Det har Dagens Byggeri talt med direktør Michael H. Nielsen fra Dansk Byggeri om.

De seks myter er:

Der er blevet en anden omgang med alkohol i samfundet, og mange håndværkere kører jo også i bil til og fra arbejde.

Michael H. Nielsen Direktør, Dansk Byggeri

– Håndværkere forventer, at der stilles øl frem.

– Håndværkere kommer ikke til tiden.

– Håndværkere bliver ikke færdige til tiden.

– Håndværkere sviner.

– Håndværkere sjusker med arbejdet.

– Kan man ikke blive andet, kan man altid blive håndværker.

Højere kvalitet

Michael H. Nielsen erkender, at håndværkere – fortjent eller ej – har haft et dårligt ry, men han mener til gengæld også, at der i en årrække har været gjort en stor indsats for at gøre op med myterne og levere dels en højere kvalitet for arbejdet og ikke mindst en bedre service til kunderne:

– Det hører fortiden til, at man fik en pilsner til frokost. I dag er der stort set alkoholforbud på alle byggepladser. Der er blevet en anden omgang med alkohol i samfundet, og mange håndværkere kører jo også i bil til og fra arbejde. Det er slået markant igennem i byggeriet, så den myte holder ikke i dag, siger Michael H. Nielsen til Dagens Byggeri.

Forventningsafstemning

Når det gælder at møde til tiden og overholde færdiggørelsestider hos kunderne, erkender Michael H. Nielsen, at han stadig hører eksempler på, at det er et problem:

– Men det er noget, der er meget fokus på. Hvad er god service over for kunderne? Vi arbejder tæt på hr. og fru Danmark, og virksomhederne ved godt, hvad er skal til for at levere en god service. Samtidig skal kunderne også selv huske, at når de laver om på et projekt, vil det også have indflydelse på færdiggørelsestidspunktet. Men der må håndværkeren også forventningsafstemme med kunden, både hvad angår pris og tidslinie, siger Michael H. Nielsen videre

Han understreger også, at håndværkeren skal sørge for en ordentlig oprydning og rengøring efter sig:

– Det hænger i sidste ende sammen med kvaliteten på arbejdet, om der er ryddeligt og overskueligt på arbejdspladsen. De basale ting skal være i orden, siger Dansk Byggeris direktør.

Bedre uddannelse

Samtidig ærgrer det tydeligvis Michael H. Nielsen, at der i en årrække ikke mindst fra politisk hold har været en tendens til at tale håndværkeruddannelserne ned – “kan du ikke blive andet, kan du altid blive håndværker”:

– Det, har man erkendt, holder ikke. Viden og produktion hænger sammen, ikke mindst i byggeriet. Derfor har man også taget fat på at etablere en helt ny erhvervsuddannelse, som gerne skal skabe mere prestige omkring håndværksuddannelserne, der skal være trinbræt til videregående uddannelse, hvis de unge ønsker det, slutter direktør Michael H. Nielsen fra Dansk Byggeri.

Relateret indhold