Nordhavnstunnellen skal løbe ud under Svanemøllebugten og forbinde Nordhavn med Østerbro, og det er lige i dét område, hvor Svanemølle Havn ligger – og en af Danmarks største lystbådehavne holder til.
Det er derfor nødvendigt at flytte lystbådene midlertidigt, og til det etableres en midlertidig havn længere ude i bugten, der kan rumme en del af den eksisterende lystbådehavns 1500 både.
Blandt syv byggevirksomheder, de var i spil til at anlægge den udvalgte Vejdirektoratet fem, som nu er blevet til én:
Det bliver nemlig Munck Havne & Anlæg, der skal etablere den midlertidige erstatningshavn i Færgehavn Nord.
Og det bliver en komplet lystbådehavn med moler, bådbroer, klubfaciliteter og parkering, der kan fungere som fast bådplads for omkring 600 bådejere fra Svanemøllehavnen.
– Vi glæder os til endelig at komme i gang i marken, og vi i er glade for at have fået fem gode tilbud på opgaven. I dag har vi indgået kontrakt med Munck Havne & Anlæg, fordi de samlet set havde den laveste evalueringspris, siger Christian Tolderlund, assisterende projektleder i Vejdirektoratet, og tilføjer:
– Vi regner med en hurtig opstart på projektet med anlæg af erstatningshavnen. Faktisk er det planen, at der allerede i slutningen af oktober i år er etableret byggeplads. Den nye midlertidige lystbådehavn skal stå færdig i sommeren 2022, så de omkring 600 både kan flyttes umiddelbart der efter, siger Christian Tolderlund.
Ny optagekaj på Svaneknoppen
Som en del af opgaven med etablering af en midlertidig lystbådehavn skal der også anlægges en ny optagekaj på Svaneknoppen. Den delopgave skal løses i perioden fra november 2021-april 2022 af hensyn til brugerne af Svanemøllehavnen, så de bliver generet mindst muligt.
I evalueringen af de indkomne tilbud har Vejdirektoratet – udover prisen – lagt vægt på den foreslåede projektorganisation og måden, hvorpå opgaven tænkes løst.