Ekspertudvalget skal:
- Belyse de samfundsøkonomiske konsekvenser af indretningen af SU-systemet
- Opbygge viden om, hvordan studiestøtte påvirker uddannelsesadfærden, herunder uddannelsestilbøjelighed, uddannelsesvalg og social mobilitet
- Kortlægge betydningen af SU’en for forskellige grupper af elever og studerende, herunder bl.a. elever og studerende med forskellig socioøkonomisk baggrund eller med fysiske og psykiske handicap
- Inddrage konkrete erfaringer fra sammenlignelige lande
- Vurdere betydningen af mindre og større potentielle ændringer af den danske studiestøtte
- Perspektivere den danske SU-model i forhold til andre faktorer, der har betydning for uddannelsesadfærden.
SU’en skal kigges efter i sømmene af et udvalg af eksperter. Det skriver Uddannelses- og Forskningsministeriet på deres hjemmeside.
Udvalget skal se på de samfundsøkonomiske konsekvenser af SU-systemets indretning, og så skal de undersøge betydningen for forskellige grupper af uddannelsessøgende.
Studiestøttens påvirkning af uddannelsestilbøjelighed, uddannelsesvalg, studietid, frafald, kvalitet og social mobilitet.
– Det er regeringens ambition, at SU-systemet både i dag og i fremtiden skal være med til at understøtte, at der er gode muligheder for at tage en uddannelse. Der er imidlertid grund til at overveje, om den danske studiestøtte er indrettet på den mest effektive måde, skriver ministeriet.
Ekspertudvalget skal på baggrund af ovenstående udarbejde en samlet rapport til regeringen. Ekspertudvalget skal afslutte sit arbejde inden udgangen af 2019.