Masser af digitalisering og grøn omstilling

Dagens Byggeri har bedt en række af branchens fremtrædende aktører om at se tilbage på 2019 - og frem mod 2020. I dag direktør Mette Glavind, Byggeri & Anlæg, Teknologisk Institut.
Direktør Mette Glavind, Byggeri & Anlæg, Teknologisk institutut. Pressefoto.
Direktør Mette Glavind, Byggeri & Anlæg, Teknologisk institutut. Pressefoto.

Hvad har for dig og din organisation kendetegnet 2019?

2019 var året, hvor vi for alvor fik sat strøm til Build 4.0, med udvikling af nye ydelser til digitalisering og automatisering af byggeriet. Vi tilbyder nu droneinspektioner med tilhørende kunstig intelligens til at detektere skader til konstruktioner, der er svært tilgængelige, eller hvor det er store arealer, der skal undersøges. Og så er vi, sammen med andre i byggeriet, i fuld sving med at gøre 3d-print af beton til en tilgængelig teknologi, der hvor det giver mening. En af vores dygtige medarbejdere fik ovenikøbet Building Awards talentpris for arbejdet med at sætte Danmark på verdenskortet inden for 3d-print.

2019 var også året, hvor Regeringsskiftet og klimamålsætningen med 70 procents CO2-reduktion gjorde vores mangeårige kernekompetence indenfor bæredygtige byggematerialer højaktuelt. I starten af året afsluttede vi med en velbesøgt konference Grøn Beton projektet, der med Aalborg Portlands nye cement viser vejen til 30 procents CO2 reduktion for beton. I efteråret afholdt vi i samarbejde med andre en spændende konference, der viste, at byggebranchen er klar til at tage ansvar for sin del af klimaudfordringen, og at der er teknologier, der gør det muligt at mindske byggematerialernes CO2-udledning.

Her i slutningen af 2019 er jeg desuden inviteret med i Klimapartnerskab for byggeri og anlæg og ser frem til de næste måneder at bidrage til løsningsmuligheder.

Har enkeltstående begivenheder haft særlig betydning?

I maj 2019 slog vi dørene op til Vejsektorens Test- og Udviklingslaboratorium, der skal understøtte anlægsbranchen med avanceret prøvning til at udvikle og dokumentere fremtidens veje. Det er veje med genanvendt asfalt, veje med permeabel asfalt, der minimerer risikoen for oversvømmelser ved skybrud, støjsvage veje og intelligente veje, der producerer el til fremtidens selvkørende elbiler.

I efteråret fik vi bevilliget et stort EU-finansieret projekt, der skal udvikle præfabrikerede byggesystemer til fleretages bygninger af træ og fjerne de barrierer og usikkerheder, der er hvad angår blandt andet fugt og brand. Dermed kan træbyggeri blive et naturligt valg i byggeriet og være med til at mindske CO2-aftrykket fra branchen. Det er et projekt med et budget på 75 millioner kroner og 21 partnere i Danmark og EU, som vi skal lede de næste fire år.

Hvilke forventninger har du til 2020?

Mine forventninger til 2020 er, at det bliver et år, som kommer til at stå endnu mere i den grønne omstillings tegn. Digitalisering vil også være i fokus, dels som et middel til den grønne omstilling dels som et middel til at øge produktiviteten og kvaliteten i byggeriet.

Vi vil fortsætte vores arbejde med at hjælpe byggebranchens virksomheder med at udvikle løsninger, der reducerer klimaaftrykket og lever op til pejlemærkerne fra Klimapartnerskaberne og regeringens mål. Det gælder udvikling og dokumentation af klimavenlige byggematerialer – både de traditionelle som beton, tegl og træ og asfalt, men også nye kompositløsninger og biobaserede materialer.

Det gælder også udvikling af teknologier til at genanvende og genbruge materialer og til at minimere affald, foretage selektiv nedrivning og få sporbarhed i materialeanvendelsen.

Hvad angår Build 4.0, vil der komme flere, nye services fra os feks til tilstandsvurderinger af byggeri og anlæg med droner, fjernbesigtigelser, sensorovervågning og kunstig intelligens til at hurtigere og sikrere at kunne identificere skader, skimmelsvamp mm. og kunne forudsige holdbarheden af konstruktioner.

Relateret indhold