Manglende p-pladser koster vækst i København

90 procent af de københavnske virksomheder i Tekniq oplever, at parkeringsforholdene i hovedstaden for servicevognene hæmmer væksten.
Hvis man vil gøre noget for erhvervslivet i København, vil det måske være en idé at begynde med parkeringsforholdene. Foto: Colourbox.
Hvis man vil gøre noget for erhvervslivet i København, vil det måske være en idé at begynde med parkeringsforholdene. Foto: Colourbox.

Parkeringsforholdene og fremkommeligheden i Danmarks hovedstad er nu så ringe, at besværet med at finde plads til håndværkervirksomhedernes servicebiler koster arbejdspladser, fordi virksomhedernes omkostninger og priser stiger. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Tekniq.

– Alle, som har prøvet at zigzage sig vej gennem byen om morgenen, kan levende forestille sig, hvor umuligt det er at rykke hurtigt ud til et sprunget vandrør, en utæt gasledning eller komme frem med materialer til en af de store energirenoveringer i ministerierne på Slotsholmen. Når servicefolkene så heller ikke kan finde en p-plads, når de omsider når frem, er det klart, at 93 procent af vores medlemmer i København mener, at Københavns trafikforhold er en barriere for vækst, siger Tina Voldby, der er underdirektør i Tekniq.

Nogle gange er det ikke store pakker fra Folketinget, der skal til for at skabe nye arbejdspladser. Lokal omhu og respekt for erhvervslivets ønsker kan også gøre det.

Tina Voldby Underdirektør i Tekniq

Lap hullerne

Undersøgelsen viser samtidig, at København er det sted i landet, hvor problemerne med fremkommelighed og parkering angives som den værste hæmmer for vækst. Derfor har Tekniq længe peget på de umulige forhold for servicevognene i København, og nu kan organisationen så dokumentere de negative konsekvenser for væksten.

– København lagde sidste år op til visse forbedringer i parkeringsforholdene, men der er lange udsigter til, at de mærkes. Kommunen må speede op for at slippe for forureningen fra de mange servicevogne, der cruiser rundt i kampen om de alt for få p-pladser, siger Tina Voldby, som foreslår en forsøgsordning med p-pladser som er forbeholdt servicebiler i dagtimerne.

Der ud over peger hun på behovet for at lappe hullerne i vejene, og at sneen ryddes hurtigt.

– Fortæl om vejarbejde i god tid. Lav forståelige omlægninger af trafikken. Tag hensyn til, at erhvervslivets biler er en nødvendig og ønsket trafik i København. De vanskelige forhold for erhvervslivets biler gør det desuden dyrere end nødvendigt at bo og drive virksomhed i København, siger Tina Voldby videre.

Ingen store pakker

Hun understreger, at forbrugerne betaler mere, når teknikerne bruger længere og længere tid på at lede efter en p-plads, og at en p-plads kan ligge så langt væk, at “der skal bruges endnu mere tid på at rende rundt i gaderne for at bære værktøj og materialer fra bilen og hen til kundens adresse”:

– Det kan lyde som en lille ting, men for de kunder, som skal betale den forhøjede regning, er det en stor forhindring for at få håndværkerhjælp i hjemmet eller virksomheden. Ved at give storbyens erhvervsliv bedre muligheder, skabes vækst. Med ganske små tiltag på området kan København sikre byens erhvervsliv vækstmuligheder. Nogle gange er det ikke store pakker fra Folketinget, der skal til for at skabe nye arbejdspladser. Lokal omhu og respekt for erhvervslivets ønsker kan også gøre det, siger Tina Voldby.

Relateret indhold