Mangel på feedback er talentspild

Ny undersøgelse viser, at knap 4 ud af 10 medarbejdere i bygge- og anlægsbranchen ikke får at vide, om det går godt eller skidt.
- Resultatet bliver meget let, at de dygtige medarbejdere forsvinder, fordi ingen fortæller dem, at de gør det godt, lyder det blandt andet fra Thomas Frommelt om manglen på feedback. Pressefoto.
- Resultatet bliver meget let, at de dygtige medarbejdere forsvinder, fordi ingen fortæller dem, at de gør det godt, lyder det blandt andet fra Thomas Frommelt om manglen på feedback. Pressefoto.

Tal fra undersøgelsen

  • Nej: 39 procent
  • Ja, jeg har en samtale med min leder: 40 procent
  • Ja, jeg har en samtale med min leder og jeg får også en rating/karakter (fx et tal, bogstav el. lign.): 9 procent
  • Andet/ved ikke: 13 procent
  • Finansiel sektor, bank og forsikring: 7 procent
  • Medier, information og kommunikation: 24 procent
  • Virksomhedsrådgivning, jura, revision, it og rejsebureauer, rengøring, vikarbureauer og lign.: 25 procent
  • Industri, produktion, energi og affald: 32 procent
  • Landbrug, skovbrug og fiskeri: 33 procent
  • Handel, butik, transport, hotel og restaurant: 35 procent
  • Offentlig sektor, stat, kommuner, undervisning, politi og sundhed: 37 procent
  • Byggeri, anlæg og håndværk: 39 procent
  • Ejendomshandel, ejendomsadministration og udlejning: 43 procent
  • Kultur, fritid, sport og anden service: 56 procent

Det kommer måske ikke som den helt store overraskelse, at der i dele af bygge- og anlægsbranchen hersker en vis form for mandekultur, hvor ros til sine medarbejdere ikke fylder så meget. Nu viser en ny undersøgelse, at hele 39 procent af medarbejderne i bygge- og anlægsbranchen siger, at de ikke bliver informeret om deres præstation på jobbet – hverken i form af ris eller ros. Det er talentspild, mener brancheekspert.

– Det er både overraskende og ærgerligt, at næsten fire ud af 10 medarbejdere ikke får besked om, hvorvidt de gør det godt. Hvis ens leder ikke melder klart ud, hvad der går godt, og hvad der går dårligt, har man jo reelt ingen chance for at udvikle sig, siger partner i Deloitte Thomas Frommelt.

Behov for feedback

Af de medarbejdere, der rent faktisk får besked om, hvordan de præsterer på jobbet, har hovedparten en samtale med deres leder. Kun hver 11. medarbejder får en decideret karakter.

– Karakterer eller “ratings”, som de kaldes på engelsk, har givet anledning til stor diskussion. Nogle kan lide dem, andre kan ikke. Uanset om man får en karakter, eller man blot får feedback gennem en samtale, viser erfaringen dog, at alle medarbejdere har brug for en indikation af, om man er på rette vej, siger Thomas Frommelt.

Spild af tallent

Ifølge Thomas Frommelt er det stort talentspil ikke at tale med medarbejderne om deres præstation:

– Resultatet bliver meget let, at de dygtige medarbejdere forsvinder, fordi ingen fortæller dem, at de gør det godt. Tilsvarende bliver de dårlige medarbejdere hængende, fordi ingen fortæller dem, at de er nødt til at udvikle sig. Det er en dårlig situation både for medarbejderne og arbejdspladsen.

Værst i Nordjylland

Regionalt er der store forskelle på arbejdspladsernes fokus på præstation. Københavnske virksomheder klarer sig ifølge undersøgelsen bedst.

– Arbejdspladserne i hovedstadsområdet er generelt bedst til at fortælle medarbejderne, hvordan de præsterer. Værst står det til i Nordjylland, hvor det er helt almindeligt, at man ikke snakker om den slags. Her er tavsheden ofte en del af kulturen, siger Thomas Frommelt.

Der er en direkte sammenhæng mellem arbejdspladsens størrelse og andelen af medarbejdere, der får klar besked om deres præstation. Jo større virksomheder, des mere formaliseret er dialogen.

Relateret indhold