Mange elektrikere føler teknologipres

Ændringerne i elektrikernes arbejdssituation opleves mest som positive. Men mange savner kvalifikationer og mener, at arbejdsgiverne i højere grad burde leve op til ansvaret.
Den teknologiske udvikling løber hurtigt og kan i høj grad mærkes i dagligdagen hos elektrikerne. Foto: Colourbox.
Den teknologiske udvikling løber hurtigt og kan i høj grad mærkes i dagligdagen hos elektrikerne. Foto: Colourbox.

Den teknologiske udvikling løber hurtigt og kan i høj grad mærkes i dagligdagen hos en teknologisk faggruppe som elektrikerne. Flere end ni ud af ti svarer i en spørgeskemaundersøgelse, at de senere års udvikling har medført ændringer i det daglige arbejde.

Elpanelet, som er Dansk El-Forbunds (DEF) repræsentative medlemspanel, har besvaret flere end 40 spørgsmål om teknologisk udvikling og fremtiden for el-faget. 66,6 procent svarer, at udviklingen har ændret det daglige arbejde i høj eller nogen grad. Hos 26,4 procent har den ændret lidt, mens kun 7 procent ikke har oplevet ændringer.

Elektrikerne tager godt imod ændringerne, og et flertal på 54,7 procent mener, at udviklingen har påvirket deres arbejde positivt. 35,6 procent oplever situationen neutralt. Kun 4,2 procent mener, at udviklingen har påvirket deres situation negativt.

Men udviklingen går også så hurtigt, at den til en vis grad opleves som problematisk. 9,2 procent mener ligefrem, at det går så hurtigt, at det er svært at følge med. De fleste – 47,9 procent – mener dog, at ‘det går hurtigt, men det er til at leve med’.

Samtidig er der også en stor gruppe (37,8 procent), der mener, at ‘det er normalt – branchen har altid udviklet sig teknologisk’. Men kun 5,1 procent finder det ‘spændende ‘ det må gerne gå hurtigere’.

Mangler opkvalificering

En væsentlig problematik ved udviklingen handler om den enkeltes kvalifikationer. Et markant svar kom på spørgsmålet ‘Har du oplevet situationer, hvor du har manglet kvalifikationer til at klare en opgave, fordi den krævede kendskab til ny teknologi?’ Her svarerede 65,9 procent ja, mens kun 27,7 procent svarede nej. 6,4 procent svarede ‘ved ikke’. Cirka to ud af tre elektrikere har altså prøvet at stå i den situation.

Lidt bedre ser det ud, når det gælder rådgivning af kunder, men også her er tallene markante. På spørgsmålet ‘Har du oplevet situationer, hvor du har manglet kvalifikationer til at rådgive en kunde, fordi situationen krævede kendskab til ny teknologi?’ svarer 44,5 procent ja, mens næsten samme antal – 45,2 procent – svarer nej.

Det er arbejdsgiverens opgave at hjælpe den enkelte til at være på omgangshøjde med den teknologiske udvikling, mener et stort flertal på 68,9 procent. 17,8 procent mener, at det ikke er arbejdsgiverens opgave, mens 13,4 procent svarer ved ikke.

Den opgave klarer arbejdsgiverne ikke alt for godt efter Elpanelets mening. 50,8 procent svarer nej til spørgsmålet ‘Har du fået hjælp fra din arbejdsgiver til at være på omgangshøjde med den teknologiske udvikling’? Endnu mere markant er svaret på spørgsmålet ‘Bør din arbejdsgiver være bedre til at hjælpe dig til at være på omgangshøjde med den teknologiske udvikling’? Her svarer 66,5 procent ja.

Læs mere om elektrikernes svar på spørgsmål om udvikling og teknologi i fagbladet Elektrikeren nr. 5 2017, der netop er udkommet:.

Relateret indhold