Magasin: Inderhavnsbroen en katastrofe

Arkitekturtidsskrift kalder det for 'et håbløst design' og 'en tåbelig bro'.
Inderhavnsbroen var hele syv år undervejs, inden den åbnede i juli sidste år. Siden har den flere gange været lukket på grund af reparationsarbejde. Arkivfoto: Torben Jastram.
Inderhavnsbroen var hele syv år undervejs, inden den åbnede i juli sidste år. Siden har den flere gange været lukket på grund af reparationsarbejde. Arkivfoto: Torben Jastram.

Som om den ikke har været nok igennem allerede, den stakkels Inderhavnsbroen, også kaldet Kyssebroen over Københavns havneløb, så får broens design nu en hård medfart fra arkitekturmediet Archdaily.com. Det skriver berlingske.dk.

Skribenten, Michael Colville-Andersen, kalder broen, der var ramt af den ene skandale efter den anden under den syv år lange byggeperiode, for ‘a stupid, stupid bridge’.

Ifølge archdaily.com er ideen bag broen sådan set fin nok, men tænkt på et fjerntliggende arkitektkontor. En af de største fejl er ifølge skribenten, at cykelbanerne på broen drejer for skarpt, og det overrasker cyklisterne.

– På broen ser man flere steder bremsespor, og der er altid nye og friske spor. Foreløbig er der ikke røget nogle cyklister i vandet, men det kunne sagtens ske, advarer Michael Colville-Andersen.

For at undgå det er der dog sat skilte op på broen, og det er ifølge skribenten det samme som at indrømme sin fadæse.

– Hvis du er nødt til at sætte et advarselsskilt på et design, er det helt simpelt et elendigt design. Punktum.

Ifølge archdaily.com kan man ikke udelukkende klandre arkitekten, for der har også været andre involverede, blandt andet et bedømmelsesudvalg ved arkitektkonkurrencen.

Relateret indhold