Konsortium ulovligt

Advokat Holger Schöer, Kromann Reumert.
Advokat Holger Schöer, Kromann Reumert.

Ny afgørelse fra Konkurrencerådet slår fast, at indgåelse af vejafstribningskonsortium er i strid med konkurrencelovgivningen. Konkurrencerådets afgørelse er i overensstemmelse med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens nye vejledning vedrørende konsortiesamarbejde i forhold til konkurrenceloven, der blev udsendt i juni 2014.

Ny vejledning

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens nye vejledning omhandler konkurrencelovens regulering af konsortiesamarbejde. Konkurrenceloven forbyder virksomheder at indgå et konsortium, der direkte eller indirekte har til formål eller til følge at begrænse konkurrencen. Et konsortiesamarbejde begrænser konkurrencen, hvis de virksomheder, der indgår i samarbejdet, hver især kan afgive bud på den pågældende opgave. Hvis parterne ved at indgå i et konsortiesamarbejde eliminerer konkurrencen mellem parterne, er et sådant samarbejde som udgangspunkt forbudt.

En undtagelse vil dog være i de tilfælde, hvor parterne i et konkurrencebegrænsende konsortiesamarbejde kan godtgøre, at effektivitetsgevinsten ved samarbejdet overskygger konkurrencehensynene.

Konkurrencerådets nye afgørelse omhandler tre genudbud , hvor materialet åbnede muligheden for, at der kunne afgives et samlet bud. Landets to største vejafstribningsfirmaer indgik i forbindelse med udbuddet i et konsortiesamarbejde med det formål at vinde opgaverne. Konsortiet tilbød Vejdirektoratet en rabat på 20 procent, hvis det vandt mere end et distrikt.

Konsortiets bud var som følge af rabatten samlet set det billigste, hvorfor de vandt alle tre opgaver. En af konsortiets konkurrenter anmeldte herefter sagen til konkurrencemyndighederne, som tog sagen op til grundig behandling.

Konkurrencerådets afgørelse

I forbindelse med afgørelsen udtalte Konkurrencerådet, at de to vejafstribningsfirmaer var konkurrenter, idet de selvstændigt – efter Konkurrencerådets vurdering – havde kapacitet til at afgive bud på et eller flere af distrikterne.

Indgåelsen af konsortiet reducerede derfor antallet af mulige bud og dermed konkurrencen. Konsortiet var ikke omfattet af fritagelsen, da konsortiet ikke havde godtgjort, at det samlede bud var lavere, end det ville have været, hvis parterne havde budt hver for sig. Konsortiet havde med andre ord ikke godtgjort, at effektivitetsfordelene opvejede konkurrencehensynene.

Konkurrencerådet fandt derfor, at konsortiet var ulovligt og udtalte, at konsortiesamarbejdet skulle ophøre straks. Konkurrencerådet har efterfølgende anmeldt sagen til Bagmandspolitiet. Afgørelsen har endvidere medført, at Vejdirektoratet har ophævet kontrakten med konsortiet, og at opgaverne derfor vil blive genudbudt.

Konsortiedeltagerne forventes at anke afgørelsen, idet et konsortiesamarbejde ifølge de to vejafstribningsfirmaer var nødvendigt for at samle den tilstrækkelige kapacitet til at løfte Vejdirektoratets pakkeudbud, samt for at kunne konkurrere med udenlandske aktører.

Afgørelsen viser således, at vurderingen af konsortiesamarbejdets lovlighed kan være særdeles vanskelig for konsortiedeltagerne. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anbefaler derfor, at man søger juridisk rådgivning, inden man indleder et konsortiesamarbejde.

Relateret indhold