Den nye Kronløbsøen er resultatet af et stort anlægsprojekt i Københavns Nordhavn. I Kronløbsbassinet, mellem to kajafsnit med det nye Aarhusgadekvarter på den ene side og et revitaliseret erhvervsområde på Sundkaj og Orientkaj på den anden, er der anlagt en 9.500 kvm. ny stor ø. Den skal rumme 63.000 kvm. boliger og erhverv – som et led i forvandlingen af den gamle industrihavn til et levende bykvarter.
Adgangen til Kronløbsøen sker med tre broer. Den første forbinder øen med Fortkaj i Arhusgadekvarteter og er netop monteret af entreprenøren NCC. En 90 tons tunge stålkonstruktion som ankom natten til fredag med særtransport, og herefter blev monteret.
– Broen monteres på de etablerede lejepunkter og selve montagen foregår ved, at hver af de 4 sektioner, der samlet udgør broen, bliver løftet på plads med en stor mobilkran sektion for sektion, inden de placeres i den endelige position, og broen spændes fast, fortæller Alex Andersen, seniorproduktionschef i NCC.
Foruden de tre broer anlægges også en tunnel, som gør øen til en naturlig del af resten af Nordhavn. Selve bolig- og erhvervsbyggeriet bliver opført i seks separate bebyggelser formet som en karré omkring et indre gårdrum.
Broen er en stålkonstruktion, og broens kørebane består fine grå skærver. Den øvrige del af broen er overfladebehandlet med maling. Kronløbsøen er bilfri, men den nye 29 meter lang og 7,6 meter brede bro er alligevel en bilbro – dog kun til bilkørsel brug ved brand, og når folk flytter ind og ud. De de to øvrige broer bliver stibroer for fodgængere og cyklister.
Broen fra Fortkaj skal rumme kabler til strøm, internet og telefoni, og det hele samles i en stor kasse under brodækket. De to øvrige broer vil til sin tid gemme på henholdsvis et stort skraldesug i den ene bro og fjernvarme, vand og afløb i den anden.
De to sidste af Kronløbsøens i alt tre broer bliver bygget i 2023, hvor projektet også forventes at stå færdigt.