Arbejdet med byggeriet af Femern-forbindelsens tre produktionshaller i Rødbyhavn skrider hastigt frem:
På den første bygning tager de imponerende og næsten 30 meter høje sandwichpanelfacader form og udgør en flot lukning omkring de lige så imponerende stålkonstruktioner.
Sandwichpanelelementer inkl. skotrendeopbygninger udgør den primære del af lukningen, der samlet omfatter ca. 60.000 m2 facader med sandwichpaneler, vinduer, porte og døre samt lukning af ca. 80.000 m2 tagkonstruktion med sandwichpaneler, lyspaneler og røgopluk. Taget dækker et areal svarende til ca. 12 fodboldbaner.
Nyt forretningsområde
Hver uge kører ca. 100 tons danskproducerede stålkonstruktioner fra Give Steel i Brande til Rødby, og hele facade- og tagarbejdet på produktionshallerne til Femern-forbindelsens tunnelelementproduktion har lagt grundstenen til et nyt forretningsområde hos Give Steel.
Virksomheden har i kølvandet af Femern projektet etableret egen facadeafdeling til projektering og udførelse af tag- og facadekonstruktioner.
Efter kontraktunderskrivelsen på totalentreprisen har Give Steel ansat knap 100 medarbejdere herunder flere lærlinge fra Lolland Kommune. Give Steel tæller i dag 500 medarbejdere og har det seneste år øget antallet af CSR relaterede ansættelser fra 60 til 82.
Tunnelelementfabrikken forventes at igangsætte produktionen af det første element til Femern Bælt-tunnelen i slutningen af 2022, og det sidste element forventes færdigt i slutningen af 2026.
Femern Bælt-forbindelsens 18 kilometer lange tunnel står færdig i 2029 og vil forkorte rejsetiden mellem Skandinavien og det øvrige Europa.