I en årrække har krydstogtskibe i Københavns været til debat. For nok har det positiv effekt for turisme i hovedstaden, så er skibenes CO2-udslip samtidig højt:
En analyse fra Cowi for Københavns Kommune har vist, at skibene for fem år siden udledte ca. 17.000 tons CO2 i København – et tal, der forventes at stige til 28.000 tons i 2030.
Læs også: Enighed: EU-lande skal samarbejde om CO2-fangst og -lagring
Levering af landstrøm kan blive løsningen, og i oktober i år vandt det danske ingeniørvirksomhed PowerCon udbuddet om at levere landstrømsanlæg til Københavns havn, som krydstogtskibe ved Langelinie og Oceankaj skal kunne tilslutte sig fra 2025.
– Det er et meget ambitiøst projekt, og når anlægget står færdigt, vil København have et af verdens bedste landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Det her er en god nyhed for København, lød det dengang fra udviklingsdirektør i By & Havn, Ingvar Sejr Hansen.
Renere og bedre luft
En klage fra ABB, der også bød på opgaven, satte dog umiddelbart skår i glæden og forsinkede projektet. Men nu har Klagenævnet for Udbud givet en delkendelse om, at “klagen ikke bliver tillagt opsættende virkning”, klagen vil dermed blive afvist, og kontrakten med PowerCon er nu underskrevet:
– Delkendelsen i Klagenævnet for Udbud betyder, at vi kan fortsætte arbejdet med landstrøm i København. Det er til glæde for både københavnere og krydstogtsindustrien. Inden længe kan vi indfri løftet om at skabe en renere og bedre luftkvalitet i København, når de store krydstogtskibe lægger vejen forbi, siger Ingvar Sejr Hansen.
Læs også: Borerig skaber grøn danmarkshistorie på Aarhus Havn
Ifølge den oprindelige plan kan der i 2025 tilsluttes via to ud af fem tilslutningspunkter ved Langelinje og Oceankaj, men By & Havn oplyser, at der nu skal klarlægges en endelig tidsplan i forsøget på at indhente den tabte tid undervejs i anlægsarbejdet.
Landstrømsanlægget medfinansieres af EU’s Ten-T-program og Københavns Kommune.