Danske medier flyder i øjeblikket over med historier om udbredelsen af den influenzalignende coronavirus, og hos Tekniq Arbejdsgiverne mærker man, at medlemmerne i stigende grad er i tvivl om, hvordan de skal forholde sig til smittefaren. Det oplyser brancheforeningen i en pressemeddelelse.
Mandag ringede flere virksomheder for at høre, hvordan man forholder sig, hvis man vurderer, at der er risiko for at blive smittet hos en kunde, fortæller Thorkild Bang, der er underdirektør i Tekniq Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4300 virksomheder indenfor el, vvs og metal.
– Det er en reel bekymring, da en smittet medarbejder kan betyde, at flere andre medarbejdere skal i karantæne, og dermed kan det få store økonomiske konsekvenser for virksomheden, konstaterer han og fortsætter:
– Det er imidlertid nemt at gardere sig, hvis man spørger sine kunder, om der er risiko for smitte, når der skal arbejdes hos dem – det gælder, uanset om der skal arbejdes hos private eller hos en erhvervskunde. Hvis man mener, at en kunde udgør en smitterisiko, så skal man kræve, at der træffes særlige foranstaltninger, før man udfører arbejdet. Ellers skal man blive væk. Og hvis en svend er i kvalificeret tvivl, om, hvorvidt det er sikkert at udføre arbejdet ude hos en kunde, må han nægte at udføre arbejdet, siger Thorkild Bang.
Sund fornuft skader ikke
Generelt mener Thorkild Bang dog ikke, der er grund til at gå i panik.
– I bund og grund handler det om at bruge sin sunde fornuft, hvilket langt de fleste danske virksomheder også ser ud til at gøre. Det bedste, man kan gøre, er at lytte til myndighedernes anbefalinger og så ellers tænke sig om i det daglige, siger han.
Han anerkender, at den megen snak om coronavirussen kan sprede usikkerhed på virksomhederne – især dem, der har udsendt medarbejdere til eller samarbejder med lande, som er hårdt ramt.
– Men igen gælder det om at tænke rationelt. Det sidste, vi har brug for, er, at dansk erhvervsliv kastes ud i en form for massehysteri, siger Thorkild Bang.