Debatten om brotaksterne på Storebæltsforbindelsen har fra starten – ikke mindst fra fynboernes side – været ført med indædte protester mod, at der skal være en økonomisk barriere mellem Øst- og Vestdanmark, som ikke mindst rammer Østfyn.
Senest har en virksomhed flyttet til Middelfart for derfra lettere at kunne tiltrække arbejdskraft fra hele Trekantsområdet, mens det kneb med at få arbejdskraft fra Sjælland til Østfyn.
Men det bliver næppe let at få politikerne på Christiansborg til at lette udgiftstrykket på Storebælt. De har allerede i to omgange forgrebet sig på storebæltsindtægterne med samlet over 10 milliarder kroner, som bliver brugt på andre trafikprojekter. Det er altså ti milliarder kroner i ekstraskat på de bilister, der bruger Storebæltsforbindelsen.
Svært
Og der er ikke megen hjælp at hente fra Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre, der siger til Dagens Byggeri, at det ikke er meningen, at politikerne i fremtiden bare skal kunne hente penge i Storebæltskassen til andre projekter, og han udtrykker forståelse for det fynske ønske om lavere takster – eller gratis:
– Men det bliver svært at imødekomme, fordi vi er nødt til at forholde os til de økonomiske realiteter. For det første en nuværende restgæld på 25 milliarder kroner, der skal afvikles over de næste femten år. For det andet vil der være meget store vedligeholdelsesudgifter på bygningsværket. Og for det tredie er der færgefarter både nord og syd for broen, som er nødvendige for Danmarks forsyningssikkerhed og sammenhængskraft, siger Kristian Pihl Lorentzen, der mener, at falder taksterne på Storebæltsforbindelsen, vil Molslinien gå fallit.
Stor landvinding
Han erkender også, at bliver det meget billigere at køre over Storebælt, vil også økonomien i en Femernforbindelse være truet, men han mener på den anden side ikke, at det argument vil forhindre lavere takster på Storebælt:
– Det vil være en stor landvinding på længere sigt, hvis det bliver billigere at passere Storebælt. Det ville betyde meget for landets sammenhængskraft, men gratis bliver det næppe nogensinde….