Indeklima under pres i gamle skoler

Skolegangen har ændret sig markant, siden de fleste folkeskoler blev bygget. Dansk Byggeri mener, at bygninger skal tilpasses formålet.
Gentagne og omfattende målinger har vist, at indeklimaet i danske klasseværelser ikke lever op til gældende standarder. Foto: Claus Bjørn/Realdania.
Gentagne og omfattende målinger har vist, at indeklimaet i danske klasseværelser ikke lever op til gældende standarder. Foto: Claus Bjørn/Realdania.

Folkeskolereformen har givet lange skoledage. Så lange, at de gamle skolebygninger ikke er egnet til at huse mennesker i så lang tid ad gangen. Det kan mærkes på indeklimaet, viser en rapport fra Realdania.

Rapporten konkluderer, at de gamle bygninger blandt andet gør det sværere for lærerne at sikre et sundt indeklima gennem hele skoledagen. Det fremgår, at man på etageskoler ikke kan åbne vinduerne, andre steder larmer andre klassers udendørsaktivitet ved udluftning, og i 91 procent af klasseværelserne i løbet af dagen har CO2-koncentrationer, som er højere, end myndighederne anbefaler. Ifølge rapporten er det på den baggrund svært for lærerne at undervise, som de gerne vil.

– Hvis vi i Danmark skal forlade os på fremtidens kloge hoveder, går det ikke, at vi placerer vores børn under vilkår, som forringer koncentrations- og indlæringsevne, siger direktør i Dansk Byggeri Michael H. Nielsen.

Konkrete handlingsplaner vejen frem

Dansk Byggeri opfordrer til, at alle kommuner udarbejder en handlingsplan for at sikre rammerne for elever og lærere.

– Man bliver nødt til i kommunerne at lave et grundigt kvalitetstjek af skolerne, og på den baggrund lave en handlingsplan for, hvordan man vil forbedre indeklimaet på den enkelte skole. Og her taler vi altså både ventilation, solafskærmning og isolering, siger Michael H. Nielsen, som uddyber:

– I en række tilfælde vil det være hensigtsmæssigt at rive de gamle bygninger ned. Simpelthen fordi de ikke egner sig til og ligefrem begrænser den nye folkeskole. Når man nytænker skolen, er man nødt til at nytænke hele skolen – også bygningerne, siger han.

Læs mere om undersøgelsen her.

Hvis vi i Danmark skal forlade os på fremtidens kloge hoveder, går det ikke, at vi placerer vores børn under vilkår, som forringer koncentrations- og indlæringsevne.

Relateret indhold