Der vil ikke være banekapacitet til at etablere en “Midtjysk Ringbane” med halvtimesdrift, hvis det nuværende antal tog på strækningen Struer-Holstebro-Herning-Vejle skal opretholdes.
Det fremgår af et svar fra transportminister Magnus Heunicke (S) til Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, der ønskede at vide, om der med den nuværende sporkapacitet mellem Herning og Struer kan etableres en Midtjysk ringbane med halvtimesdrift i hver retning på strækningen Viborg-Langå-Aarhus-Skanderborg-Silkeborg- Herning-Holstebro-Struer-Skive-Viborg, samtidig med at der opretholdes det nuværende antal daglige afgang for direkte tog mellem Thisted/Struer og Vejle/ København.
Kræver udbygning
– Hvis en ringbane skal realiseres ovenpå den nuværende køreplan, vurderer Trafikstyrelsen, at særligt strækningen Herning-Hostebro skal udbygges ud over, hvad der er aftalt i Togfonden DK. En sådan kapacitetsudbygning, der vil omfatte en længere strækning med dobbeltspor, vurderes på et helt foreløbigt stadie at koste 400 – 700 millioner kroner, oplyser ministeren blandt andet.
Trafikstyrelsen vurderer ifølge Magnus Heunicke, at det vil være til større gavn for passagerne at fokusere på togforbindelser til Aarhus.
Det skyldes, at cirka 60 procent af alle kollektive rejser er rettet til/fra Aarhus og cirka 50 procent af alle togrejser er til/fra Aarhus.
Ekstra spor
Med et ekstra spor ved Gødstrup samt en mindre kapacitetsudvidelse mellem Herning og Holstebro – pris cirka 92 millioner kroner – vil der være mulighed for at etablere en direkte forbindelse fra Holstebro til Aarhus over Gødstrup og Herning.
Den nuværende togforbindelse mellem Århus-Herning kan ifølge ministeren forlænges op til Holstebro som timedrift, samtidig med at det er muligt at opretholde en direkte forbindelse fra Thisted/Struer mod Trekantsområdet og videre mod København.