Kortere byggetid og færre omkostninger er de to største fordele ved armerede jordkonstruktioner. Således blev broerne på Tværvej N anlagt på mindre end syv måneder – fra april til november 2013.
– Man kan udføre omkring 30 kvadratmeter vederlagsvæg og bagvedliggende armeret jord pr. dag. For broerne på M12-projektet har det betydet en byggetid på kun tre uger for vederlagsvægge inklusive fløjvægge, siger broingeniør fra Niras Helle Luthmann Tibian.
Til sammenligning tager en traditionel vederlagsvæg omkring otte uger på grund af de mange og tidskrævede arbejdsgange. Først skal man binde armeringen og etablere forskalling for fundamenter, efterfølgende udstøbe beton, og denne proces skal man gentage for hhv. vederlagsvægge og fløjvægge.
Mange fordele
Den kortere byggetid og mere effektive materialeforbrug af både beton og jord bidrager til, at armerede jordkonstruktioner også er økonomisk fordelagtigt.
Endvidere betyder brug af præfabrikerede betonelementer, at man kan flytte arbejdsbyrden fra byggepladsen til et produktionssted, hvilket reducerer entreprenørens risici med hensyn til tid og udgifter.
Ved at bygge endevederlag langs veje eller spor i drift er der yderligere den fordel, at arbejdet kræver langt mindre plads på forsiden, end hvis man skal støbe endevederlags-konstruktionerne på stedet (insitu).
Verdensomspændende metode
For den hollandske entreprenør, der er tilknyttet projektet, var det oplagt at anvende armerede jordkonstruktioner, som er meget udbredt, ikke kun i Holland, men også i resten af verden, da metoden netop giver mulighed for at bygge broer hurtigere og billigere.
På M12-projektet er der anvendt Terre Armee, et fransk jordarmeringssystem. At konceptet ikke er nyt og uafprøvet vidner Terre Armees salgstal om. 47 mio. m2 armerede jordkonstruktioner er gennem de sidste 45 år blevet etableret i 40 forskellige lande, fordelt på fem kontinenter, også i lande med tilsvarende klima som Danmark.
Vejdirektoratet er positive
Vejdirektoratet ser positivt på at bruge armeret jord i fremtiden. Det betyder dog ikke, at konstruktionerne på M12 vil danne præcedens eller, at Vejdirektoratet i de kommende år vil bygge armerede jordkonstruktioner uden ekstra omtanke. Det er stadig et nyt koncept i Danmark.
NIRAS er allerede i gang med at bruge de gode erfaringer på et nyt projekt i Jylland i forbindelse med en ny omfartsvej.