Historisk bygning åbner som kontorhotel – og eksklusiv, hybrid arbejdsplads

ATP Ejendomme har netop overleveret Shellhuset i København til kontorhoteloperatøren Ordnung. En interessant opgave for bygherren, der i høj grad skeler til den hybride arbejdsplads, når kontorejendomme skal renoveres og indrettes.
Danmarks største kontorhotel på næsten 9.000 m2 i Shellhuset er åbnet.
Danmarks største kontorhotel på næsten 9.000 m2 i Shellhuset er åbnet.

Det tidligere hovedkvarter for Gestapo under besættelsen, Shellhuset, står i dag som et moderne kontorhotel med fokus på detaljen, godt arbejdsmiljø og en fuld fleksibel og fremtidssikret ejendom.

Som bygherre har ATP Ejendomme stået bag renoveringen af Shellhuset, og her er kontorudlejning som en fuld-service-ydelse et tilbud, som selskabet i stigende grad udruller til sine erhvervskunder:

– Space-as-a-service og den hybride arbejdsplads er koncepter, som vi i høj grad skeler til, når vi renoverer og indretter kontorejendomme. Samarbejdet med Ordnung på Shellhuset har derfor også haft et naturligt udgangspunkt og hjælper os til at blive klogere på, hvad der gør konceptet ideelt for mange af fremtidens erhvervsdrivende, fortæller Jan Johansen, ejendoms- og udviklingsdirektør.

Etagerne er indrettet med fokus på eksklusivitet og ordentlighed, og hvert element er nøje udvalgt.
Etagerne er indrettet med fokus på eksklusivitet og ordentlighed, og hvert element er nøje udvalgt.

Appellerer til et væld af erhvervskunder

Når ATP Ejendomme renoverer og tilrettelægger kontormiljøer, er det normalt i dialog med én eller få virksomheder, som flytter ind i lejemålet.

Det har dog ikke været tilfældet på Shellhuset, hvilket ifølge Jan Johansen har gjort tilblivelsen af kontorhotellet til en særlig interessant udfordring:

– Sammen med Ordnung har vi skullet kigge længere frem og skabe et arbejdsmiljø, som ikke alene passer til én indflytter, men derimod appellerer til et væld af forskellige erhvervskunder af varierende størrelse. For os er det en mulighed for at udfordre måden, vi indretter fremtidens kontorer på, så det har på alle måder været en lærerig renovering.

I dag drager mindre og mellemstore virksomheder store fordele ved øget fleksibilitet, muligheder for at op- og nedjustere kontorkapaciteten løbende og for at have faciliteter til rådighed, som ellers kun forbindes med et firmadomicil. Sådan lyder en del af forklaringen bag det stigende udbud af kontorhoteller.
I dag drager mindre og mellemstore virksomheder store fordele ved øget fleksibilitet, muligheder for at op- og nedjustere kontorkapaciteten løbende og for at have faciliteter til rådighed, som ellers kun forbindes med et firmadomicil. Sådan lyder en del af forklaringen bag det stigende udbud af kontorhoteller.

Ny æra af fleksibilitet

Hauke Haas, CEO i Ordnung, fortæller, at hoteloperatøren oplever en stor vækst af virksomheder, der har behov for hurtigt at kunne tilpasse sig skiftende markedsbehov:

– Den hybride arbejdsplads repræsenterer en ny æra af fleksibilitet, som matcher fremtidens arbejdsmarked. Og det er blandt andet derfor, at Shellhuset i dag står som kontorhotel, siger han.

Kontorhotellet forventes fuldt udlejet i løbet af 2023.

Relateret indhold