Hillerød Station: Ombygning af station og spor
- Supplerende adresse: Nordre Jernbanevej
- Entrepriseform: Ikke afklaret/Ukendt
- Forventet byggestart: Januar 2026
- Forventes færdigt: August 2027
- Estimeret budget: 275 mio. kr.
- Bygherre: Banedanmark
- Involveret i projektet: Lokaltog og Hillerød Kommune
- Totalrådgiver og ingeniør: Niras
- Skitseprojekt: Arkitema og Cowi
- Rådgiver: Sweco
- Omfang: Projektet omfatter opgradering og ombygning af Hillerød station, så der bliver mulighed for at forlænge Lokalbanens nordlige linjer til den kommende station ved Favrholm. Forbindelsen mellem Frederiksværkbanens spor 11 og 12 på den sydlige del forlænges gennem den centrale del af stationsområde og tilsluttes fra Gribskovbanen på Lille Nord på den nordlige del af stationen. Der etableres ny perron. Eksisterende perrontunnel forlænges under de nye spor og over til den eksisterende stationsbygning, inklusive trapper, elevator og ny overbygning. Der etableres en ny gangbro (med elevator), der krydser sporterrænet. Entreprisearbejderne planlægges udbudt i 2. kvartal 2025.
- Kilde: Byggefakta/SMART
Der er mange byggeprojekter i gang i og omkring Hillerød, hvor bl.a. både Novo Nordisk, Fujufilm, private ejendomsudviklere, kommunen m.fl. kan se fordelene ved byens placering ved udvidelsen af Hillerødmotorvejen og Nordsjællands nye supersygehus.
Nu sættes endnu et omfattende projekt i gang, der skal banke Hillerød status som hovedstaden i Nordsjælland fast med syvtommersøm. Denne gang er det den offentlige transport, der er i spil.
For når sporfornyelsesprojektet på S-togslinjen til og fra Hillerød er tilendebragt i 2025, går arbejdet med en omfattende fornyelse af Hillerød Station i gang. Her vil bl.a. stationens samlede infrastruktur blive ændret markant, når Frederiksværkbanens spor 11 og 12 på den sydlige del forlænges gennem den centrale del af stationsområdet og tilsluttes Gribskovbanen på Lille Nord på den nordlige del af stationen.
De nye linjer vil ud over Hillerød også forbinde nordkysten og Frederiksværk/Hundested med Nyt Hospital Nordsjælland, der får sin egen station, Favrholm. Denne forventes færdig til brug i december 2023 – godt tre år inden det nye supersygehus står klar i (forventeligt) slutningen af 2026. Projektet er en del af infrastrukturplanen frem mod 2035.
Favrholm Station skal også servicere den kommende bydel, Favrholm. Her bliver der udover et fodboldstadion med tilhørende træningsbaner også boliger, erhverv og grønne områder i det nye Stadionkvarteret.
Gennemskåret af skinner
Begge togstrækninger har i dag endestation i Hillerød, der derfor – modsat de fleste andre stationer på S-togs- og lokalbanelinjerne – har en rummelig stationsplads centreret omkring den gamle stationsbygning, hvor der i dag er 7/11 og Lagkagehuset i stueplan samt erhvervslokaler primært på 1. sal.
Da stationen fremadrettet bliver gennemskåret af togskinner, omfatter arbejdet også etablering af en splinterny gangbro, der strækker sig tværs over hele stationen. Gangbroen bliver udstyret med elevator og giver dermed personer med nedsat mobilitet, såsom gangbesværede, forældre med barnevogne og kørestolsbrugere mulighed for nemmere at benytte sig af stationen.
I dag må denne målgruppe tage en længere omvej for at komme fra ‘bysiden’ af stationen til den anden side af sporene, hvor der bl.a. ligger en del etageboliger, adskillige uddannelsesinstitutioner, kommunal tandklinik m.v.
Derudover vil den eksisterende gangtunnel blive forlænget. Disse opgraderinger er afgørende for at sikre det øgede passagerflow, som følge af stigningen i passagertrafikken.
Transformationen af Hillerød Station forventes afsluttet medio 2027.