Hærvejsmotorvej giver høj gevinst

De samfundsøkonomiske gevinster ved en Hærvejsmotorvej er på over 36 milliarder kroner.
Beregninger viser, at en Hærvejsmotorvej vil være blandt de meste rentable infrastrukturprojekter i Danmark. Foto: Colourbox.
Beregninger viser, at en Hærvejsmotorvej vil være blandt de meste rentable infrastrukturprojekter i Danmark. Foto: Colourbox.

Hærvejskomitéen, der arbejder for en midtjysk motorvej på langs af Jylland, har sendt Folketingets Transportudvalg en henvendelse for at gøre opmærksom på, at en Hærvejsmotorvej vil have så gavnlige effekter, at den vil give en samfundsmæssig gevinst på over 36 milliarder kroner.

Af rapporten “Kvantificering af bredere økonomiske effekter af Hærvejsmotorvejen” fremgår det blandt andet, at der oveni de gevinster, Vejdirektoratet er nået frem til, skal lægges gevinster på vare- og servicemarkedet i forbindelse med ny infrastruktur, der betyder lavere transportomkostninger og kortere transporttider.

Analysen viser, at ud af over 50 infrastrukturprojekter, er Hærvejsmotorvejen samfundsøkonomisk blandt de fire bedste.

Poul Andersen Regionsmedlem

– Da transporttunge industrivirksomheder er et særligt særkende i korridoren langs Hærvejsmotorvejen, giver de bredere samfundsmæssige effekter et godt bidrag her og er af Copenhagen Economics beregnet til yderligere gevinster på 1,7 milliarder kroner, oplyses det.

Kortere afstande

Dertil kommer “Agglomerationseffekten”, som er en betegnelse for de gevinster, der opstår, når virksomheder og arbejdstagere kommer tættere på hinanden, og når de effektive afstande mellem virksomheder bliver kortere.

– Hærvejsmotorvejen medfører produktivitetseffekter fra agglomeration, og disse er ikke medtaget de traditionelle samfundsøkonomiske analyser. For Hærvejsmotorvejen er disse ekstra effekter beregnet til 4,7 milliarder kroner, fortsætter henvendelsen til Transportudvalget.

Dertil kommer, at Vejdirektoratet har beregnet en langsigtet samfundsøkonomisk gevinst på 31,2 milliarder kroner ved at anlægge den såkaldte “korridor B+”.

Høj intern rente

Copenhagen Economics har nu beregnet, at med de bredere samfundsøkonomiske gevinster inkluderet, så vil den langsigtede samfundsøkonomiske gevinst ved en Hærvejsmotorvej stige fra 31,2 milliarder kroner til 36,6 milliarder kroner – altså med cirka 20 procent. Det svarer til en intern rente ved at anlægge en Hærvejsmotorvej på 9,1 procent. Hærvejsmotorvejen er altså ifølge den beregning en god samfundsinvestering.

Dermed er der ud af 53 endnu ikke gennemførte statslige infrastrukturprojekter kun tre projekter, der har en højere samfundsøkonomisk forrentning end Hærvejsmotorvejen – Ny fjordforbindelse ved Roskilde Fjord, udbygning af E45/E20 ved Kolding samt en vestlig ringkorridor i Hovedstadsområdet.

Synliggøres

Formanden for Hærvejskomitéen, det tidligere socialdemokratiske folketingsmedlem og nuværende regionsrådsmedlem Poul Andersen – siger til Dagens Byggeri, at komitéen vil synliggøre Hærvejsmotorvejen i forhold til andre projekter.

– Analysen viser, at ud af over 50 infrastrukturprojekter, er Hærvejsmotorvejen samfundsøkonomisk blandt de fire bedste. Det er ikke uden betydning for politikerne, når de skal tage hul på diskussionerne om, hvilke vejprojekter, der skal forhandles på plads i den nærmeste fremtid. Det handler om fakta, og så må man på Christiansborg finde ud af, hvilke af traceerne, man vil vælge. Vi ønsker at få fastlagt linieføringen og besluttet den første del af VVM-undersøgelserne. Man må erkende, at hele trafikken er begyndt at sande til på E45. Nu er det besluttet at iværksætte udvidelsen af den første del, og det er positivt, men der er kun en vis kapacitet, ikke mindst på Vejlefjordbroen. Derfor er det vigtigt at træffe en beslutning om Hærvejsmotorvejen hurtigt og sætte gang i projektet inden for de nærmeste år, siger Poul Andersen.

Relateret indhold