FRI til ny minister: Lav en teknologipagt

FRI byder den nye uddannelses- og forskningsminister, Ulla Tørnæs, velkommen med en opfordring til at lave initiativer, der får flere studerende til at vælge ingeniør- og naturvidenskabelige uddannelser.
FRI opfordrer den nye uddannelses- og forskningsminister, Ulla Tørnæs, til at lave initiativer, der får flere studerende til at vælge ingeniør- og naturvidenskabelige uddannelser. Foto: Colourbox.
FRI opfordrer den nye uddannelses- og forskningsminister, Ulla Tørnæs, til at lave initiativer, der får flere studerende til at vælge ingeniør- og naturvidenskabelige uddannelser. Foto: Colourbox.

Danmark har fået ny uddannelses- og forskningsminister i skikkelse af Ulla Tørnæs. Hun bydes nu velkommen af Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, som samtidigt har en klar opfordring til den nye minister.

FRI fortæller, at Danmark ligger på en 35. plads i en oversigt fra World Economic Forum, hvad adgange til ingeniører og naturvidenskabsfolk angår. Det er langt efter vores nordiske naboer. Langt efter Tyskland, USA og Storbritannien. Derfor ønsker FRI, at Ulla Tørnæs får sat ingeniørmanglen øverst på den politiske dagsorden.

– FRI vil gerne ønske Ulla Tørnæs tillykke med jobbet og byde hende velkommen til ikke blot et spændende, men også et uhyre vigtigt område. Der skal ikke herske nogen tvivl om, at vi mener, det er vigtigt, at dansk erhvervsliv, herunder den rådgivende ingeniørbranche, skal have kvalificerede medarbejdere at vælge imellem. Men endnu vigtigere er det, at Danmark har adgang til ingeniører og naturvidenskabsfolk, for det er dem, der skal skabe den fremtidige økonomiske vækst i Danmark, siger FRI’s direktør Henrik Garver.

Hollandsk forbillede

Han foreslår, at man i regeringen og resten af folketingets partier efter hollandsk forbillede skal lave en mere forpligtende teknologipagt.

– I Holland har de efter få år allerede set positive resultater i form af flere studerende på blandt andet de polytekniske uddannelser. En teknologipagt betyder, at et samlet Folketing sammen med relevante fagforeninger, organisationer, brancheorganisationer og virksomheder tager fuldt ejerskab af dagsordenen, hvor man sætter et mål for, hvor mange unge der inden 2020-2025 skal vælge naturvidenskabelige videregående uddannelser. Og den indsats begynder selvfølgelige allerede i grundskolen og følges op i gymnasiet, siger Henrik Garver.

Relateret indhold