Det gælder eksempelvis det kommunale vejnet, havnene og kloaksystemet, og direktør Henrik Garver fra FRI siger til Dagens Byggeri, at det er håbet, at politikere, embedsmænd, erhvervsfolk og forskere vil bruge rapporten til at diskutere, hvordan Danmarks fremtidige infrastruktur skal være:
– Vi oplever en mangel på forståelse for værdien af vores infrastruktur og af at vedligeholde den. Vores kommende 2016-analyse er den tredje i rækken, som vi laver med fire års mellemrum, og det er et rigtig godt beslutningsværktøj til at få et hurtigt overblik tilstanden i de forskellige infrastruktursektorer, siger Henrik Garver.
Oplyst grundlag
Han peger på, at det er en tid, hvor pengene til infrastruktur er få, og derfor er det ekstra vigtigt at have en veldokumenteret viden om infrastrukturens tilstand, så diskussionen om, hvor behovene er størst, kan foregå på et oplyst grundlag.
– Der findes en lang række mindre analyser på enkeltområderne, men vores analyse skaber et overblik omkring den eksisterende viden. Jeg oplever, at vores rapporter bliver brugt som en del af beslutningsgrundlaget, når der skal prioriteres vedligehold af infrastrukturen. Det viste sig blandt andet på jernbaneområdet, siger Henrik Garver.
Nyskabelser i rapport
I forhold til de to rapporter, der udkom i 2008 og 2012, vil der være to nyskabelser i den kommende status, der for hver sektor indeholder et bud på flere scenarier.
Hvad betyder det eksempelvis, hvis investeringsniveauet enten reduceres eller øges i forhold til det planlagte niveau?
Derudover vil rapporten belyse konsekvenserne af klimaforandringer i forhold til at fastholde værdien af infrastrukturen.
– Klimaforandringerne betyder mere ekstremvejr, som ikke blot vil slide på kloakkerne, men også have betydning for tilstanden af veje, bygninger, broer, jernbaner mv. Klimaforandringerne får også betydning for, hvordan vi i fremtiden skal bygge og anlægge bygninger og veje, hvis de skal holde til det voldsommere vejr, vi kan forvente i fremtiden, siger Henrik Garver.
Analysens resultater bliver præsenteret på FRI’s årsmøde 3. marts.