De intelligente og hygiejniske løsninger til hjemmet, såsom berøringsfrie armaturer, er mere udbredt i det offentlige rum, men har med det øgede fokus på hygiejne fundet vej til de private hjem. I perioden marts-maj har sanitetsproducenten Grohe oplevet en stigning på 85procent i salget af berøringsfrie produkter, såsom armaturer og trykplader til toilettet, i forhold til sidste år.
– Den kraftige stigning i salget viser virkelig, hvor stort et fokus der er kommet på hygiejne hos forbrugerne, samt et nyt behov for at undgå kontaktpunkter, fortæller den danske landedirektør fra sanitetsproducenten Grohe, Poul Christian Pedersen, som tilføjer:
– Den øgede efterspørgsel på de berøringsfrie produkter, skyldes, at produkterne netop er så centrale, når det kommer til at mindske spredning af smitte.
Fremtidens hjem skal gentænkes
Tidens nye hygiejnestandarder lægger op til både at gentænke de offentlige rum såsom toiletter, kontorer, restauranter og togstationer, og det private hjem. Intelligent design og arkitektur vil spille en stor rolle i forbedringen af befolkningens sundhed og sikkerhed fremover.
– Sammen med bæredygtighed, vil sundhed være med til at definere den måde vi bygger og designer hjem, kontorer og mødesteder på, siger Coen van Oostrom, grundlægger og administrerende direktør hos Edge, en virksomhed der specialiserer sig i udviklingen af en ny generation af bygninger, der fokuserer på befolkningens og planetens sundhed.
– Berøringsfrie produkter og taledrevne teknologier vil spille en stor rolle i udarbejdelsen af sunde og sikre kontorer. Forbrugere vil forsøge at minimere kontakt med overflader, så meget som muligt, tilføjer van Oostrom.
Intelligente og berøringsfrie løsninger til hjemmet, såsom et køkkenarmatur, der kan kobles op på en app, så man kan tænde og slukke for vandet via telefonen og dermed undgå krydskontaminering ved berøring, vil blive mere efterspurgt i fremtiden.