Der er forskel på, hvor forskellige typer af håndværkere går hen for at holde sig opdateret på, hvad der sker i branchen. Det viser en undersøgelse foretaget ved årsskiftet for Velfac blandt omkring 1100 tømrermestre fra hele landet.
I undersøgelsen er de adspurgte tømrere blandt andet blevet inddelt efter, hvordan de forholder sig til udviklingen af deres egen forretning. Nogle fokuserer primært på at få firmaet til at vokse via specialisering og går målrettet efter bestemt opgavetyper såsom vinduesudskiftning eller tagarbejde.
Andre løser flere typer af opgaver, store som små, henter nye kunder via anbefalinger fra andre kunder og har ikke nødvendigvis konkret fokus på vækst og udvikling af firmaet.
Her viser det sig, at den mere forretningsorienterede tømrer i højere grad benytter sig af faglige arrangementer og direkte rådgivning hos leverandørerne end tømreren, der opererer mere på dag-til-dag basis og til gengæld hellere går i den lokale tømmerhandel for at få sin viden opdateret.
Rådgivning og faglige arrangementer er i høj kurs
Undersøgelsen viser konkret, at 67 procent af de udviklingsorienterede tømrermestre foretrækker den direkte rådgivning fra leverandørerne. 28 procent af dem prioriterer at deltage i faglige arrangementer, hvorimod 15 procent af de tømrer, der har mindre fokus på forretningsudvikling prioriterer de faglige arrangementer.
– Undersøgelsens resultater stemmer meget godt overens med det indtryk, vi får, når vi snakker med tømrerne i det daglige. Dem, der har fokus på udvikling og på at skabe vækst, gør det blandt andet ved at specialisere sig. Og her er det vigtigt, at de kan trække på den produktviden, projekterfaring og knowhow, som deres leverandører har opbygget gennem årene, siger Peer Bertelsen, salgschef i Velfac, og understreger samtidig, at det ikke kun er den “hårde” produktinformation, tømrerne vil have, når de for eksempel kommer til fyraftensarrangementer hos Velfac.
Tømrer rykker tilbage på skolebænken
Særligt i vintermånederne, hvor en stor del af byggeriets aktivitet på grund af årstidens kulde og nedbør rykker inden døre, er det populært blandt håndværkerne at afse tid til opkvalificering og efteruddannelse.
– Det handler i høj grad om at holde sig ajour, så man ikke taber terræn til konkurrenterne og fortsat kan tilbyde kunderne de nyeste løsninger, siger Peer Bertelsen og fortsætter:
– Særligt inden for tømrerfaget sker der hele tiden noget, og alene når det gælder vinduesmontage, går udviklingen stærkt. Firmaerne konkurrerer jo blandt andet på, hvor effektivt de arbejder, og det giver ekstra incitament til at holde sig opdateret, hvilket de kolde og mørke vintermåneder egner sig godt til.