Flygtningeplan er endt i rendyrket bureaukrati

Det er en ren ommer, siger direktør Morten Frihagen fra Dansk Håndværk.
Morten Frihagen fra Dansk Håndværk er stærkt utilfreds med en uigennemskuelig og besværlig ordning, IGU-tilbud, der skal skaffe flygtninge ud på arbejdsmarkedet.
Morten Frihagen fra Dansk Håndværk er stærkt utilfreds med en uigennemskuelig og besværlig ordning, IGU-tilbud, der skal skaffe flygtninge ud på arbejdsmarkedet.

Dansk Håndværk kritiserer i stærke vendinger det IGU-tilbud, der ellers skulle skaffe flygtninge ud på arbejdsmarkedet, for at være ugennemskueligt og urimeligt besværligt. Det nye tilbud har på landsplan kun skabt 81 aftaler og betragtes af mange som endnu en integrationsfiasko.

Direktør Morten Frihagen peger samtidig på, at den hotline, der skulle udgøre en hjælp for virksomhederne, er ubrugelig:

– Jeg har talt med mindre arbejdsgivere, som har forsøgt, men har måttet opgive at ansætte flygtninge. Systemet er halvfærdigt og slet ikke til at bruge for en mindre virksomhed, siger Morten Frihagen til Dagens Byggeri.

Det halter

Han mener, at intentionerne er gode, men når det kommer til handling og reelt at hjælpe virksomhederne med, at tingene kan lade sig gøre, så halter det:

– Vores medlemmer vil gerne ansætte en flygtning, men de kan simpelthen ikke navigere rundt i reglerne. Man har lavet en stor og forkromet plan, men den er ikke implementeret i organisationen blandt dem, som skal arbejde med det. Der mangler forståelse for, at det i mindre virksomheder kan være svært at navigere i reglerne, Derfor skal der laves nogle regler, som er nemme at håndtere – også for små virksomheder, der ikke har en stor HR-afdeling. Der er for mange ubekendte, mener Morten Frihagen.

Mangler arbejdskraft – men …

Han peger på, at mange virksomheder mangler arbejdskraft, men at der er for mange barrierer for at ansætte en flygtning. Samtidig har der ikke været meget hjælp at hente hos den hotline, der skulle bane vejen for virksomhederne:

– Vi kontaktede selv myndighederne for at efterprøve påstanden om, at medarbejderne hos Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings IGU-hotline er ude af stand til at forklare kravene. Når vi spurgte ind til det konkrete, havde de ingen konkrete svar. Da vi spurgte grundigt ind til tingene, gik medarbejderens computer tilfældigvis ned, og vi blev henvist til at sende vores spørgsmål på en e-mail. Det er simpelthen for dårligt, siger Morten Frihagen.

Uddannelsesplan

En ejer i en medlemsvirksomhed hos Dansk Håndværk peger på, at ansættes en flygtning, skal der lave en to-årig uddannelsesplan, og det har den pågældende ejer ingen som helst forudsætning for at udarbejde:

– Politikerne må lynhurtigt lave det her om. Vi sidder tilbage med det indtryk, at man har strikket en ordning sammen, der bare skulle lyde godt på papir. Så har man overladt det til administrationen at definere kravene – og det er havnet i det rene bureaukrati uden forhold til den relativt beskedne ydelse virksomheder kan få ud af at ansøge. Det er en ren ommer, siger Morten Frihagen.

Da vi spurgte grundigt ind til tingene, gik medarbejderens computer tilfældigvis ned, og vi blev henvist til at sende vores spørgsmål på en e-mail.

Relateret indhold