Flere storcentre trænger til ændret infrastruktur

Nye forbrugervaner skaber ændret flow i danske storcentre. Derfor trænger de til at blive analyseret, mener senior market manager Lise Madsen, Rambøll.
Senior market manager Lise Madsen fra Rambøll er på vegne BlackRock, der har købt Næstved Storcenter, i gang med en planproces, som skal bane vej for en ombygning og udvidelse af det næsten 30 år gamle center. Foto: Torben Jastram.
Senior market manager Lise Madsen fra Rambøll er på vegne BlackRock, der har købt Næstved Storcenter, i gang med en planproces, som skal bane vej for en ombygning og udvidelse af det næsten 30 år gamle center. Foto: Torben Jastram.

CANNES: Salget af Næstved Storcenter til den amerikanske investor BlackRock før årsskiftet har sat gang i planerne for en renovering og udbygning af centret. Lige nu er Rambøll på vegne af ejeren i fuld gang med en planproces, der formodentlig ender med en ny lokalplan for centret inden årets udgang.

– Vi ser på de ændrede adfærdsmønstre og sammensætningen af butikker. Det er vigtigt at skabe et godt overblik i fugleperspektiv for at få det korrekte billeder af flowet i centret, fortæller senior market manager Lise Madsen fra Rambøll til Dagens Byggeri, da vi møder hende i forbindelse med ejendomsmessen Mipim.

Centret er med 43.000 kvadratmeter Sydsjællands største indkøbscenter, men det er næsten 30 år gammelt, og der er sket meget med vores indkøbskultur siden.

– Omsætningen i cafeer og restauranter er vokset markant, fordi vi i dag vil have flere oplevelser og spiser mere ude. Derfor skal vi have fundet det rette miks, og vi forventer desuden en udvidelse af centret med hele 19.000 kvadratmeter, siger hun.

Succes med biblioteker

Men det drejer sig også om placeringen af de enkelte enheder, for hvis det ikke er nøje gennemtænkt, risikerer man at skabe unødvendig kødannelse nogle steder og meget tomme arealer andre steder.

– Det skal være hyggeligt, det er meget vigtigt. Trang plads og kø skræmmer os væk, hvorimod vi tiltrækkes af det modsatte ? for eksempel med fornuftigt støjniveau, grønne planter og lignende, siger hun.

De bedst fungerende centre i dag er samtidig de nyeste, som for eksempel Bruuns Galleri i Aarhus og Frederiksberg Centret. De er begge opbygget efter moderne adfærdsmønstre og passer til de nuværende besøgendes behov, hvorimod centre som Herning Centret og Kolding Storcenter efter Lise Madsens mening trænger til ny infrastruktur.

– I det moderne Danmark er nethandlen samtidig blevet en betydelig konkurrent til mange af butikkerne. Derfor gælder det om at tilføre centrene ny dynamik i form af oplevelser, man ikke så let kan bestille på nettet. I Sverige har man for eksempel haft stor succes med at placere biblioteker inde i centrene, fortæller Lise Madsen.

Vi ser på de ændrede adfærdsmønstre og sammensætningen af butikker. Det er vigtigt at skabe et godt overblik i fugleperspektiv for at få det korrekte billeder af flowet i centret.

Relateret indhold