Projektet og eleverne
- – Femern-forbindelsen bliver verdens længste sænketunnel, og det er 18 km danmarkshistorie, som undervejs i byggeprocessen også kommer til at uddanne og oplære hundredvis af lærlinge og elever. 500 årsværk, hvoraf FLC står for 470, mens de resterende ca. 30 fordeler sig hos andre konsortier på projektet.
- – Hvert årsværk svarer til 1.924 timer, og de fleste lærlinge- eller elevuddannelser varer fra 2 til 4,5 år. Lige nu er der lærlinge og elever på projektet fra 12 forskellige erhvervsuddannelser, herunder kontorelever med speciale i administration, procesoperatører, elektrikere, tekniske designere, lager og logistik elever og bygnings- og anlægsstruktører.
Femern-projektet er danmarkshistoriens største anlægsprojekt, og det kommer også til at uddanne danmarkshistoriens højeste antal elever og lærlinge.
Hovedentreprenøren Femern Link Contractors (FLC) står for størstedelen af lærlinge- og elevkontrakterne og har på nuværende tidspunkt omkring 64 fuldtidsansatte elever – et antal, der stiger i takt med, at projektet skrider frem.
Af de ca. 64 lærlinge og elever er 15 kontorelever med speciale i administration fordelt i København og Rødbyhavn.
Og i dag bliver den første elev bliver udklækket hos FLC i Rødbyhavn.
Unik kontorelevplads
32-årige Pernille Bøye Hillerup Wagner har gennemført et forløb som voksenelev på uddannelsen kontorelev med speciale i administration. Hun er nu fastansat på projektet og glæder sig over fortsat at være en del af et stort og internationalt projekt, hvor det at færdes hjemmevant på Danmarks største byggeplads er en integreret del af jobbet:
– Det er en unik kontorelevplads, fordi man dag for dag kan se det hele skyde op og vokse frem – som for eksempel de kæmpemæssige produktionshaller, som jeg har fulgt, siden der kun stak nogle pæle op af jorden, fortæller Pernille Bøye Hillerup Wagner.
Kæmpe netværk og de dygtigste ildsjæle
Som kontorelev hos FLC på Femern-projektet har hun siddet i sikkerhedsafdelingen, hvor hun blandt andet har haft kontakt til Arbejdstilsynet før og efter deres besøg på byggepladsen. Hun står også for de såkaldte safety inductions, dvs. instruktioner i sikkerhed, når FLC har gæster og inspektioner på byggepladsen. Det betyder, at kontorstol og computer ofte bliver udskiftet med hjelm, sikkerhedsbriller og sikkerhedssko, inden hun begiver sig ud på selve byggepladsen.
– Jeg får et kæmpemæssigt netværk, og samtidig arbejder jeg sammen med nogle af byggebranchens dygtigste ildsjæle, som virkeligt elsker deres job og som gerne deler ud af al deres viden. Så er det et job med internationalt udsyn og kolleger fra hele verden, siger Pernille Bøye Hillerup Wagner, der er opvokset i Nykøbing Falster, men også har boet i Kina.
‘Råstoffet’ kan bo i egen by
Mange af eleverne kommer fra lokalegnen, men man kan sagtens komme langvejs fra og bo i FLC Village, hvor man får eget værelse og bor på en etage udelukkende for elever og lærlinge. I fritiden kan man frit benytte fitnessrummet, få tre måltider om dagen eller handle i det lille supermarked, som findes i området.
– Blandt vores elever har vi såvel helt unge mennesker som voksenlærlinge – herunder folk, der har arbejdet som ufaglærte, og som nu har besluttet at tage en erhvervsuddannelse. Uanset deres alder og fag, så er vores elever og lærlinge fremtidens råstof, som der helt sikkert bliver rift om på arbejdsmarkedet, når de er udlærte, siger Charlotte Lie Steen, som har det overordnede ansvar for alle lærlinge på projektet.
Hun fortsætter:
– Selvfølgelig uddanner vi – qua vores mange elever og lærlinge – også arbejdskraft til selve projektet. Vi har danmarkshistoriens største lærlingeklausul, og investeringen i de hundredvis af lærlinge kommer både samfundet, Femern-projektet og selvfølgelig den enkelte elev eller lærling til gode. Der er ingen tvivl om, at de erfaringer, man får med herfra, er et attraktivt kort på arbejdsmarkedet.