Står det til tidligere skatteminister og nuværende formand for Femern Belt Development, Svend Erik Hovmand, så skal Femern-projektet udmønte sig i en lang række fordele for Danmark – såvel arbejdspladser under anlægsfasen som efterfølgende ved tæt samarbejde med Nordtyskland, lidt i stil med samarbejdet i Øresundsregionen.
Det fortæller han til Dagens Byggeri, da vi møder ham på MIPIM-ejendomsmessen, hvor han blandt andet deltager for at skabe relationer mellem de konsortier, der skal bygge den faste forbindelse, og de mange underentreprenører, som han naturligvis gerne ser bliver danske. Altså en slags Femern-dating.
Når man kan køre bil under Østersøen, så skaber det pludselig et udvidet nærområde for blandt andet håndværkere fra Sydsjælland, Lolland og Falster.
Bestyrelsesformand Svend Erik Hovmand Femern Belt Development
– Femern Belt Development har længe arbejdet målrettet på at modne samarbejdet mellem de internationale aktører og de danske virksomheder. Nu er konsortierne blevet udpeget, og mange af dem kender os. Her på messen kan vi hjælpe med at sætte dem sammen med mulige danske underleverandører og samarbejdspartnere, siger Svend Erik Hovmand, og tilføjer, at underleverandørerne er klar.
– Mange af dem har længe forberedt sig til denne situation, så de ved, hvad der skal til, for at samarbejde med internationale aktører. Masser af opgaver ligger lige for. Blandt andet skal der etableres en masse viadukter mellem Ringsted og Femern, og der skal foretages støjafskærmning – for eksempel med nye vinduer.
Udvidet nærområde
Svend Erik Hovmand påpeger, at der venter mange andre gevinster, når først tunnellen er færdig og åben.
– Når man kan køre bil under Østersøen, så skaber det pludselig et udvidet nærområde for blandt andet håndværkere fra Sydsjælland, Lolland og Falster, som kan tage opgaver på den tyske side. Og unge mennesker kan tage en læreplads i Nordtyskland, hvor der er mere mangel på elever end i Danmark, og køre hjem til Danmark med toget efter fyraften, siger bestyrelsesformanden.
Tidsplanen uvis
Usikkerheden omkring den tyske vedtagelse af projektet betyder, at det endnu er usikkert, hvornår spaden stikkes i jorden.
– Går det hurtigt, bliver det om to år. Går det rigtig trægt, bliver det måske først om fire år. Men jeg er ikke i tvivl om, at forbindelsen kommer. I mellemtiden kan vi lige så godt bruge tiden fornuftigt, så vi er klar til at høste frugterne, når forbindelsen står færdig.
Femern Belt Development blev stiftet af region Sjælland og en lang række kommuner for at fremme kommunale og regionale erhvervsinteresser i forbindelse med byggeriet af verdens største sænketunnel.