Godt to og et halvt år efter første spadestik til verdens største betonelementfabrik ved Rødbyhavn er støbningen af tunnelelementerne til Femern Bælt-tunnelen nu i gang.
Projektet er dermed nået til et afgørende punkt, hvor de seneste år har handlet om at få opbygget tunnelelementfabrikken til nu at påbegynde støbningen af tunnelelementerne. Det betyder, at de første 24 meter af den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Danmark og Tyskland nu er støbt.
– Det er en stor milepæl i Femern Bælt-projektet. Byggeriet af fabrikken, arbejdshavnen og tunnelportalen har fyldt rigtigt meget, men nu kan vi rent faktisk konstatere, at støbningen af elementerne til Femern Bælt-tunnelen er i gang. Det er der god grund til at glæde sig over, siger Jens Ole Kaslund, teknisk direktør i Femern, der er bygherre på Femern Bælt-forbindelsen.
Maksimal forberedelse
Hovedentreprenøren Femern Link Contractors, FLC, har opført tunnelelementfabrikken og nu er i gang med selve produktionen af tunnelelementerne:
– Vi har forberedt os meget grundigt på støbningen af det første segment. Det har været meget vigtigt for os, at medarbejderne og processerne under støbningen har været maksimalt forberedte for at sikre, at støbeprocessen forløb, som den skulle, siger Sebastién Bliaut, adm. direktør i konsortiet Femern Link Contractors.
I alt skal 711 segmenter støbes
Til Femern Bælt-forbindelsen skal der støbes 89 tunnelelementer. De 79 bliver standardtunnelelementer på hver 217 meter længden, 42 meter i bredden og 9 meter i højden.
Et standardtunnelelement bliver lavet i 9 støbninger – også kaldet segmenter – på hver ca. 24 meter i længden. Det er altså det allerførste segment af i alt 711 segmenter, der nu er blevet støbt.
Det første tunnelelement forventes at blive nedsænket i Femern Bælt i 2024 i den særlige tunnelrende, som i øjeblikket er under udgravning. Her er mere end 90 % af renden i øjeblikket færdiggjort.
Produktionen af tunnelelementerne vil fortsætte til 2027, hvor det forventes, at det sidste tunnelelement til Femern Bælt-forbindelsen er færdigproduceret.
Femern Bælt-tunnelen åbner i 2029.