Få styr på arbejdsmiljøet med nyt APV-værktøj

Nu bliver det nemmere for danske håndværkere at komme i mål med deres arbejdspladsvurdering.
Små håndværksvirksomheder får en hånd af Arbejdstilsynet til at udføre deres APV'er. Foto: Colourbox.
Små håndværksvirksomheder får en hånd af Arbejdstilsynet til at udføre deres APV'er. Foto: Colourbox.

Arbejdstilsynet har lanceret et nyt, digitalt APV-værktøj, der er særligt udviklet til små virksomheder med en til ni ansatte. Det skriver tilsynet i en pressemeddelelse.

Det nye APV-værktøj guider virksomhederne gennem APV’ens trin fra kortlægning til handlingsplan og hjælper undervejs med både at vurdere og håndtere arbejdsmiljøproblemerne. i såvel murer- som tømrervirksomheder. Det nye online APV-værktøj indeholder hele APV-processen, 57 målrettede tjeklister og hjælp til både at finde arbejdsmiljøproblemer og konkrete løsninger.

Virksomhederne starter ved at vælge branche, herefter får de en kort tjekliste på 7-20 spørgsmål til arbejdsmiljøet. Alle tjeklister er målrettet en specifik branche, og det gør det nemt, overskueligt og hurtigt for virksomhederne at komme godt i gang. Spørgsmålene er nøje udvalgt på baggrund af Arbejdstilsynets viden og data om arbejdsmiljøproblemer i den enkelte branche. Tjeklisterne hjælper virksomhederne med at fokusere APV-arbejdet igennem hele processen.

Det nye APV-værktøj er et af de første synlige resultater af den brede politiske aftale om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet, fra foråret 2019. Aftalen tilfører Arbejdstilsynet 460 millioner kroner frem mod 2022. Man kan finde det nye skema her.

Krav om vurdering

Det har længe været et lovkrav, at alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en APV, som omfatter alle arbejdsmiljøforhold i virksomheden, og det er arbejdsgiverens ansvar, at den bliver udarbejdet, samt at medarbejderne bliver inddraget.

APV’en skal revideres, når der sker ændringer, som har betydning for arbejdsmiljøet – dog som minimum hvert 3. år.

Relateret indhold