Et slag for Billund-letbane

Konsulentfirma peger på, at en letbane til Billund er langt mere fremtidssikker end jernbaneløsningen.
En letbane vil sikre lettere tilgængelighed til både Billund Lufthavn og Legoland frem for en jernbane. Foto: Colourbox.
En letbane vil sikre lettere tilgængelighed til både Billund Lufthavn og Legoland frem for en jernbane. Foto: Colourbox.

Konsulentfirmaet Bedre Trafik peger over for Folketingets Transportudvalg på, at en letbane til Billund er langt mere fremtidssikker end jernbaneløsningen, som der ellers er lagt op til fra Folketingets side med henvisning til, at en letbaneløsning er dyrere end en jernbane.

De erkender, at “umiddelbart fremstår jernbaneløsningen som mest attraktiv, ikke mindst økonomisk”, men de peger samtidig på, at den “medfører en række problemer”, herunder at driften er mindre effektiv og mindre fremtidssikker i forhold til en selvstændig letbane.

Det noteres også, at jernbane-alternativet alt andet lige får større afstand til Legolands hovedindgang, Lalandia og Billund by. Desuden vil der være en større barrierevirkning gennem byen.

Billigere – men…

Bedre Trafik erkender, at “umiddelbart er jernbanen Jelling-Billund cirka en halv milliard kroner billigere”.

For det første er det uden elektrificering, men da hele strækningen Fredericia – Vejle – Struer er planlagt elektrificeret “giver det ikke meget mening at køre med dieseltog det sidste stykke til Billund, i særdeleshed ikke hvis man vælger, at Billund-toget skal sammenkobles med et andet tog.

Bedre Trafik redegør imidlertid for, at prisforskellen mellem letbane og jernbane er mindre end 300 millioner kroner, og når man sammenholder det med, at letbanen vil have en bedre driftsøkonomi på minimum 12 millioner kroner årligt, vil det ifølge Bedre Trafik være den billigste løsning på længere sigt.

Statens opgave

Der peges også på, at Billund rummer en international lufthavn – Danmarks næststørste – samt en af Danmarks største turistattraktioner, hvorfor en bane til Billund må antages primært at løfte en regional og national transportopgave og sekundært en lokal. Hvis forbindelsen anlægges som jernbane, betaler staten 100 procent:

– Det vil derfor være særdeles rimeligt ligeledes at lade staten bære størstedelen af anlægsomkostningerne ved en letbane, eksempelvis 82-88 procent, mens Billund og Vejle kommune og Region Syddanmark kunne betale fire-seks procent hver, slutter Bedre Trafik.

Relateret indhold