CG Jensen og Den kommunale selvstyrehavn Esbjerg har skrevet kontrakt på udvidelserne af Esbjerg Havn, også kaldet etape 4.1. Den eksisterende Librakaj skal udvides, og der skal blandt andet anlægges 200 meter ny kaj for at imødekomme den store vækst, som Esbjerg Havn gennem de senere år har oplevet. Den samlede entreprisesum er på 82 millioner kroner, og direktør i CG Jensen, Jørn Asmussen, Division Anlæg Vest, er glad for, at divisionen endnu engang får lov til at udføre et havneprojekt, som er én af Anlæg Vests spidskompetencer.
– Vi lå i skarp og tæt konkurrence om at vinde licitationen, og det glæder mig, at vi endte med at kunne skrive under med bygherren. I Anlæg Vest har vi mange års erfaringer med havnebyggeri og udvidelser, og med vores kompetencestærke medarbejdere er jeg overbevist om, at vi vil levere et produkt og et færdigt resultat, som bygherren kan være stolt og glad for, siger Jørn Asmussen i en pressemeddelelse.
Mangler folk
CG Jensen er netop startet på entreprisen på Esbjerg Havn, og det bliver en entreprise med en kort udførelsesperiode. Det er projektchef Gert Askholm og hans team, der skal lave jobbet, og allerede medio oktober 2017 skal entreprisen være afsluttet og tilbageleveret til bygherren.
– Vi har i CG Jensen arbejdet under mange forskellige tidsfrister og deadlines, og derfor bliver denne sag blot endnu en sag med kort udførelsesperiode. En af udfordringerne kan dog blive at finde tilstrækkeligt kvalificerede betonarbejdere. Her oplever vi desværre i øjeblikket en tendens til, at der er et meget snævert udvalg af arbejdskraft til rådighed, og det er jo ærgerligt, når der er masser af arbejde, siger Gert Askholm og uddyber:
– Vi har i CG Jensen mange gode og dygtige medarbejdere, så jeg er ikke nervøs for, at vi ikke kan stille med et slagkraftigt hold til vores entrepriser. Jeg prøver nok bare at slå et lille slag for, at vi er i en branche, hvor der er skiftende arbejdssteder på skiftende lokationer i landet, og det er ikke alle steder, hvor der som entreprenør er mulighed for at rekruttere tilstrækkeligt kvalificerede medarbejdere lokalt. Enten fordi de er i arbejde, eller fordi der er for få uddannede, og det, synes vi, er et problem i branchen, siger Gert Askholm.
Ingen løsninger
Hvad der kan laves af tiltag eller andre løsningsforslag for at skaffe arbejdskraft, har Gert Askholm ikke svaret på.
– Om det er en modvilje mod at flytte hen, hvor arbejdet er, eller om der ganske enkelt ikke er uddannet nok betonfolk, det ved jeg ikke. Jeg kan bare konstatere, at vi kunne godt bruge flere folk, men de er svære at finde, siger Gert Askholm.
Entreprisen skal være færdig den 16. oktober, og udvidelsen sker for at imødekomme den vækst, som Esbjerg Havn gennem den seneste håndfuld år har oplevet. 6.432 anløb blev det til i 2015, hvilket er en vækst på 74 procent i forhold til 2011. Udvidelserne kommer alle typer skibe til gode, og når Librakajen er færdig, er der 12,7 kilometer kaj og 12 RoRo-ramper til at servicere de anløbne skibe. Ved samme lejlighed bliver nabokajen, Scorpiuskaj, også klargjort til en fremtidig udvidelse.