Entreprenør holder næsen i det rigtige spor

Man er godt i gang med den planlagte turn around, lyder det fra administrerende direktør i MT Højgaard Danmark Carsten Lund.
Carsten Lund og MT Højgaard Danmark kæmper for at få mere at gøre med dansk infrastruktur. Pressefoto.
Carsten Lund og MT Højgaard Danmark kæmper for at få mere at gøre med dansk infrastruktur. Pressefoto.

Tirsdag lød der positive toner fra den afdeling af entreprenørkæmpen MT Højgaard, der hedder MT Højgaard Danmark. Her blev det nemlig afsløret, at man havde landet sin anden store opgave for DSB siden efteråret i fjor.

Nu gælder det de indledende skridt til byggeriet af et enormt værksted nær Næstved, som er en hjørnesten i statsbanernes nye strategi. Og sejren vækker naturligvis glæde hos den administrerende direktør i MT Højgaard Danmark, Carsten Lund:

Det har været fokusområde at få langsigtede samarbejder, som ikke kun beror på pris, men også på dialog.

Carsten Lund, MT Højgaard Danmark

– Vi til godt tilfredse med at blive valgt som samarbejdspartner af DSB endnu en gang. Vi har gjort en stor indsats for at gøre os fortjent til opgaven, og så er det da rart at kunne hale den hjem, fortæller han til Dagens Byggeri.

I oktober vandt MT Højgaard Danmark udbuddet på DSB’s Grønne Værksteder, der er et led i transformationen fra diesel- til eltog. Det samlede beløb for de to opgaver, som dog er fordelt over flere endnu ikke afgjorte etaper, lyder på 2,5 milliarder kroner.

Gerne baner

Og det store beløb vækker opmærksomhed. For når det kommer til jernbaner og anden tog-relateret infrastruktur har MT Højgaard Danmark ikke tidligere gjort sig voldsomt bemærket herhjemme. Man er eksempelvis ikke på Banedanmarks liste over entreprenører, der må levere jernbanesikkerhedsmæssige ydelser.

Carsten Lund anerkender da også, at andre gør det bedre end hans firma på den danske bane-front. Eksempelvis virksomheder som Aarsleff Rail, MJ Eriksson eller CG Jensen, der alle har været anvendt til anlægsarbejde i forbindelse med nye togstrækninger eller reparation af eksisterende.

Men fra sit kontor i Søborg ser Carsten Lund gerne, at der bliver lavet om på den historie:

– Vi er interesseret i på sigt at arbejde for Banedanmark og DSB på nogle af de områder, som andre virksomheder lige nu har mere erfaring med, end vi har. I relation til værkstedet ved Næstved, har vi antaget en underentreprenør til bane-delen, men det kunne ændre sig i fremtiden, fortæller Carsten Lund.

Omkalfatring – nej tak

Dermed ikke sagt, at MT Højgaard Danmark står over for et fundamentalt andet fokus, understreger Carsten Lund, hvor infrastruktur og jernbaner kommer til at fylde hele paletten.

For styrken i selskabet ligger stadig i bredden, og man byder på alt, der er relevant, forklarer han og påpeger, at det var en turn around, der var påkrævet i selskabets situation for tre år siden – ikke en revolution.

– Vi har en stor pipeline af mange forskellige opgaver i anlæg og byggeri, der strækker sig lige fra fem millioner kroner til flere 100 millioner kroner. Og det kommer vi fortsat til at have og til at søge imod, siger han.

Direktøren kan bryste sig af at have været i front for MT Højgaard, mens man har landet opgaver for yderligere cirka 200 millioner kroner sammenlignet med året før. Ordrebeholdningen lød ved udgangen af 2020 på 3,2 milliarder kroner mod 3 milliarder i 2019 – omend Ebit stadig var negativ for året med i alt 45 millioner kroner.

Kunden i centrum

Carsten Lund forklarer, at man rent lavpraktisk er lykkes med i stigende grad at sætte kunden i midten – og arbejde konstruktivt med flere parametre, som sikrer sund og fornuftig virksomhedsdrift.

– Det har været fokusområde at få langsigtede samarbejder, som ikke kun beror på pris, men også på dialog, siger han og uddyber, at prisen i det seneste tilfælde med DSB vægtede under 50 procent i det samlede bud.

Carsten Lund samler op på virkeligheden nu, hvor man er kommet over på den anden side af den omstrukturering, der skabte enheden MT Højgaard Danmark og har vundet større udbud som Simac, det nye uddannelsescenter i Svendborg samt det nye Vandkulturhus på Papirøen i København.

– Vi stod i en situation, hvor vi igen skulle finde ind til kerneforretningen og de værdier, der efterspørges blandt kunderne. Værdier som samarbejde, økonomi og proces. Det synes jeg, at vi er godt på vej med.

Relateret indhold