Enemærke & Petersen har stor succes med lokale ambassadører

Entreprenørvirksomhedens indsats for socialt ansvar giver god arbejdskraft, mindre hærværk og tyveri og et kolossalt løft for de lokale beboere, som er involveret i byggeriet.
Bispehaven i Aarhus er et af tre renoveringsprojekter, hvor lokale beboere involveres i byggeprocessen.
Bispehaven i Aarhus er et af tre renoveringsprojekter, hvor lokale beboere involveres i byggeprocessen.

Entreprenørfirmaet Enemærke & Petersen er gået all in i en social indsats med involvering af lokale beboere på tre store renoveringsprojekter: Rosenhøj, Langkærparken og Bispehaven i Aarhus. Alle projekter har givet virksomheden såvel økonomisk som menneskelig værdi på bundlinjen.

– Vi ansætter lokale beboere i forskellige ufaglærte jobs. Det kan være som pladsmænd, rengøringsmedarbejdere eller for eksempel til at vande de grønne områder. Vi kan også hjælpe med at finde en læreplads. På den måde bliver de til projekt-ambassadører med ejerskab til lokalområdet og byggeprocessen, fortæller projektleder Rosita Ahmadian og uddyber, at folk har tillid til dem, fordi de kender hinanden i forvejen og har lettere ved at spørge om, hvad der foregår:

– Og det er en stor fordel, da beboerne måske har svært ved at forstå byggetakten og den rækkefølge, den sker i. De kan også have sproglige udfordringer og have svært ved at forstå den information, de modtager. Så er det nemt at spørge en person, man kender. Og dem vi ansætter, får et stort løft i livet og er super motiverede og loyale.

Færre udgifter og stort engagement

Det sociale engagement har også givet væsentligt mindre hærværk på byggepladserne og dermed også færre udgifter til overvågning og andre sikkerhedsforanstaltninger. Det forklarer Rosita Ahmadian blandt andet med, at man ikke ødelægger noget, som man selv eller én, man kender, er med til at bygge op og har ejerskab til:

– Man løfter både området som helhed og enkeltpersoner, som man hjælper i gang på arbejdsmarkedet, videre til uddannelse eller andre tiltag, og det kræver tid, tålmodighed og ressourcer, siger Rosita Ahmadian.

Samtidig forklarer hun, at man skal gøre det helhjertet og engageret, når man som virksomhed tager socialt ansvar for et boligområde:

– Det er vigtigt, at man gør det rigtigt og ordentligt og ikke bare som en forpligtelse. Nogle af dem har aldrig været på arbejdsmarkedet og har mere brug for en hånd i ryggen end andre. Men hvis man går ind i det med et åbent sind, hjælper og bakker op, kan der komme virkelig gode resultater ud af det. Jeg kan virkelig anbefale andre entreprenører at gøre det. Alle vinder på det.

Læs også: Ny klausul skal sikre øget socialt ansvar i byggeriet

Videnshuset Cabi har sammen med en lang række samarbejdspartnere udviklet et metodekatalog målrettet bygherrer, entreprenører og byggeledere, som overvejer at starte en social indsats i forbindelse med fx et renoveringsprojekt.

Relateret indhold