En krise er en mulighed – ikke en trussel

Byggebranchen er notorisk kendt for at være bagud på digitaliseringen - men usikre tider kræver omstilling, så det er nu, der skal sættes gang i digitaliseringen i branchen.

Inflation, krig og en truende recession har i en efterhånden lang periode skabt stor usikkerhed. Det mærkes især i byggebranchen.

Det har fået mange af branchens virksomheder til at kigge forretningen efter i sømmene. Er der steder, hvor man kan spare? Hvad kan man undvære? Og hvordan sikrer man sig som virksomhed i byggebranchen, at man også eksisterer på den anden side af krisen?

I min optik tager man dog alvorligt fejl, hvis man udelukkende fokuserer på at overleve. Det er for kortsigtet, og man mister muligheden for at etablere et mere robust fundamentet for succes i fremtiden.

Never waste a good crisis

Udtrykket ‘never waste a good crisis’ bruges i flæng for tiden. Men især for byggeriet har det sin berettigelse. Det skriver jeg velvidende, at det selvfølgelig kan være skræmmende at tænke langt, når verden viser sig fra sin barske side. Det har jeg fuld forståelse og stor respekt for.

Virkeligheden er bare, at byggebranchen i de seneste år har været rødglødende. Det har betydet, at store dele af branchen har haft historisk travlt. I de perioder handler det for de fleste om at matche efterspørgslen, knokle på og maksimere indtjeningen. Det er ikke nødvendigvis her, man sørger for at udvikle sig og fremtidssikre forretningen.

Det betyder, at rigtig mange firmaer i branchen har et stort udviklingspotentiale – navnlig på det digitale område. Det oplever vi uge efter uge i Captego, når vi taler med virksomheder i byggebranchen.

Rigtig mange virksomheder oplever, at digitaliseringen spænder ben frem for at åbne døre. Det er muligvis en af forklaringerne på, at digitaliseringen i byggeriet har haltet efter resten af samfundet.

Men manglende digitalisering er heller ikke et gangbart alternativ.

Byggeriet bagud, så potentialet er stort

Den problemstilling koster byggeriet i tider som nu, hvor livremmen spændes ind. Derfor siger vi det også ydmygt, men med alvor, til vores samarbejdspartnere i byggeriet: Potentialet for at digitalisere især dokumentationsopgaverne er store – og løsningen er der.

Ingen store IT-projekter eller krævende kontorarbejde, men derimod brugervenlig digitalisering i frontlinjen. Ikke alene kan det spare tid og øge produktiviteten, men også kvalitetssikre dokumentationen og gøre det muligt at bruge data til netop at udvikle forretningen til at stå stærkere i fremtiden.

Under finanskrisen brugte de dygtigste virksomheder nedgangen til at innovere og ruste sig til fremtiden. Så de kom styrket ud af krisen.

Den mulighed står byggeriet overfor nu – og spørgsmålet er, om virksomhederne har råd til at lade være?

Relateret indhold