Digitalisering er big business

I dag mødes den digitale fortrop på temamødet Next Level, hvor de vil aftale initiativer, der kan øge byggeriets digitalisering
Adm. direktør Christina Hvid, Molio mener, at digitalisering er big business, som også CEO'en skal interessere sig rigtig meget for. Pressefoto.
Adm. direktør Christina Hvid, Molio mener, at digitalisering er big business, som også CEO'en skal interessere sig rigtig meget for. Pressefoto.

I fremtiden kan entreprenører og rådgivere i endnu højere grad vinde konkurrencer og udbud på deres digitale kompetencer. Derfor bør alle i byggeriet tænke med på udvikling af nye digitale samarbejdsmodeller. Der er nemlig store gevinster at hente for alle.

Det fastslår adm. direktør Christina Hvid, Molio, og hun betoner, at digitalisering er big business, som også CEO’en skal interessere sig rigtig meget for.

I Molio er man klar til at løse sin del af opgaven.

– Molio er byggeriets videnscenter. Vores opgave er at levere den viden, de standarder og det sprog, der skal til for at løfte konkurrenceevnen og produktiviteten i byggeriet, siger Christina Hvid.

Det store spring frem

Next Level løber af stablen tirsdag eftermiddag 7. maj, hvor Molio sammen med Dansk Byggeri, Bloxhub og InnoByg er værter ved et temamøde, som forhåbentlig kan bidrage til at løfte det digitale niveau.

– Med Next Level mener vi, at byggeriet skal tage et stort spring fremad, og som videnscenter har Molio øje for helheden, når vi formidler viden, samarbejde og – i stigende grad – digitale værktøjer til alle dele af byggeriet.

Deling af data, dataflow, er en vigtig forudsætning for den digitale transformation. Der er brug for et frit dataflow mellem ‘siloerne’ – de forskellige aktører i byggeriet.

– Uden dette dataflow bliver det vanskeligt at tage det store spring fremad, siger Christina Hvid, som lover, at Molio vil bidrage fokuseret til, at den samlede værdikæde og alle aktører bliver løftet digitaliseringsmæssigt.

Vi skal have CEO’en med

De mange aktører i byggeriet sigter hver især på at gøre deres del og optimere deres egen del af byggeprocessen og få en forretning ud af det.

– Men vi skal i højere grad inspirere hinanden og udvikle løsninger, der gavner hele byggeriet. Et fælles sprog, entydige definerede begreber, åbne data og klare standarder på tværs af værdikæden er vigtig – og det skal også ske på tværs af nationale grænser. Og alle skal med, pointerer Christina Hvid:

– Digitalisering skal op på CEO-niveau. For der er en rigtig god sammenhæng mellem digital information og forretningsmæssige processer. Det og meget andet glæder jeg mig til at høre mere om på temamødet Next Level, siger hun forud for mødet, som afholdes tirsdag den 7. maj kl. 14.00 på BLOXHUB i København.

Relateret indhold