Metrolinje M5
- Metrolinje M5 forventes taget i brug i 2035.
- Den nye linje M5 får 10 stationer:
- København H
- Bryggebroen (ny)
- DR Byen
- Amagerbrogade Syd (ny)
- Lergravsparken
- Prags Boulevard (ny)
- Refshaleøen (ny)
- Lynetteholm Syd (ny)
- Lynetteholm Nord (ny)
- Østerport
- Og kan udvides med yderligere 3 stationer til en ringforbindelse via:
- Rigshospitalet
- Stengade
- Forum
Ambitionen er klar. Inden 2035 skal byens trafiknet under jorden være endnu mere udbygget. Nu har København besluttet hvordan metroen skal forbindes til Refshaleøen og den nye bydel Lynetteholm.
Samtidig skal der igangsættes en undersøgelse af metronettets udvidelse til flere bydele – det kan være Bispebjerg, Brønshøj-Husum, Valby, Amager, Frederiksberg, Hvidovre, men også Malmø.
Det er forligskredsen bag Lynetteholm, som nu har besluttet at arbejde videre med den nye metrolinje, der døbes M5. To linjeføringer har været i spil, og det er det den såkaldte lilla linje med 10 stationer, som man går videre med.
Restfinansieringsbehovet er 14,7 mia. kroner
Ifølge Københavns Kommune er restfinansieringsbehovet til den nye metrolinje opgjort til 14,7 mia. kroner (2020-priser).
– København skal have meget mere metro, som løfter den kollektive trafik og binder byen sammen på en grøn, bæredygtig og social måde. Derfor er jeg glad for, at et flertal på Rådhus nu har valgt at gå videre med en ny M5 linje, der skal stå færdig i 2035 og sikre metro mod Refshaleøen og Lynetteholm, siger overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S).
Men jeg synes det er helt oplagt, at vi allerede nu starter undersøgelsen af, hvordan vi får metro til andre bydele. Det kan f.eks. være til Nordvest, Frederiksberg og Hvidovre – og på sigt mod Malmø. Jeg håber, at mine kollegaer vil være med til skabe mere metro på tværs af hele København.
Senere på måneden, den 21. februar, mødes økonomiudvalget i Københavns Kommune og beslutter initiativerne for den kommende M5 linje. Her vil man også igangsætte en undersøgelse af en forlængelse af M5 som en ringforbindelse med yderligere stop på Rigshospitalet, Stengade og Forum.
Planerne om metroudbygninger mod de øvrige bydele i København forventes at blive koordineret med den kommende Kommuneplan 2024, oplyser Københavns Kommune.
Køreplanen for M5
Den videre proces for anlæggelsen af metrolinje M5 ser således ud:
1. kvartal 2023: Politisk behandling af hvidbog over høringssvar til idéfasen. Efterfølgende skal forligskredsene bag Lynetteholm i henholdsvis Folketinget og Københavns Borgerrepræsentation beslutte, hvilken linjeføring for M5, der skal undergå en miljøkonsekvensvurdering.
2023-2024: Udarbejdelse af miljøkonsekvensrapport, der afsluttes med 8 ugers offentlig høring. Efterfølgende forventes det, at der vedtages en anlægslov og udstedes myndighedstilladelse til projektet.
2025: Udbudsprojektering og udbud.
2026-2034: Anlægsfase.
2035: Metrolinje M5 forventes taget i brug.