Både når det gælder byggevirksomhedernes omsætning og nye kontrakter i udlandet, ligger datterselskaberne i front, viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.
Hvor det tidligere altid har været moderselskaberne, der var de førende, er det nu i datterselskaberne, at pengene tjenes.
Der er ingen tvivl om, at EU’s indre marked har stor positiv betydning for danske virksomheders eksport.
International chef Henriette Thuen Dansk Byggeri
– Tidligere var det sådan, at danske entreprenører typisk sad hjemme, regnede et tilbud og hvis man vandt kontrakten, så tog man til udlandet og løste opgaven. Når opgaven var fuldført, vendte man hjem og regnede på nye opgaver. Vi har igennem en årrække set nogle tendenser til, at danske virksomheder primært på udvalgte markeder i Europa har etableret sig med datterselskaber. Som det fremgår ret klart af tallene, har det betydning at være tæt på kunderne. Men det er ikke den eneste årsag til etablering i udlandet, siger international chef i Dansk Byggeri, Henriette Thuen.
Unik og komplet løsning
Hun mener, at byggeriets værdikæde er under forandring. Flere af de traditionelle entreprenørydelser er blevet udvidet med egen produktion af materialer.
– Det vil typisk være inden for nicher, hvor virksomheden i Danmark gennem en årrække via forskning og innovation har udviklet nicheprodukter, som giver dem et ‘unique selling point’. Det vil sige, at virksomheden qua sit produkt kan sælge en unik og komplet løsning, siger hun.
Ud af en samlet eksportomsætning på næsten 4,4 milliarder kroner stod datterselskaberne sidste år for 2,9 milliarder kroner. Det samme gør sig gældende for nye kontrakter, hvor datterselskaberne sidste år hentede opgaver i udlandet for mere end 2,7 milliarder kroner, mens moderselskaberne hentede opgaver hjem for knap 900 millioner kroner.
– Der er ingen tvivl om, at EU’s indre marked har stor positiv betydning for danske virksomheders eksport. Tallene taler deres tydelige sprog her, siger Henriette Thuen.
