Cykelparkering vil optimere Hovedbanegården

Alt for lidt plads til alt for mange cykler. Flere tegnestuer, bl.a. Spacelab Arkitekter, har givet et bud på, hvordan det kan løses.
Forslaget fra Spacelab Arkitekter.
Forslaget fra Spacelab Arkitekter.

Spacelab Arkitekters forslag lyder på at skabe en plads over banegraven mod Vesterbrogade.

Pladsen føres helt ud til facaderne på de omkringliggende bygninger, hvor der vil være butikker og cafeer med en attraktiv beliggenhed. Der skabes ikke alene plads til flere cykler, der bliver også skabt et spændende handelsmiljø og en grøn byhave til byens borgere og de rejsende.

Cykelparkeringen sænkes en smule i forhold til gadeplan, og haven hæves, men er dynamisk tilgængelig via trapper, ramper og elevatorer.

Derudover foreslår Spacelab at styrke området ved Tietgiensbroen og skabe en aktiv bro og et mere urbant miljø med butikker, cafeer og cykelparkeringspladser til gavn for de mange rejsende, der kommer fra denne side af stationen.

– Vores løsningsforslag vil skabe et område ved Københavns Hovedbanegård med liv og aktivitet, som er funktionelt og cykelvenligt, lyder det fra Spacelab Arkitekter.

Relateret indhold