CO2-aftryk: Cowi vil med ambitiøse tiltag reducere markant

Rådgivergiganten vil fremover skære markant ned på virksomhedens flyrejseaktivitet, mens firmabiler skal konverteres til hybrid- eller el-biler.
Flyrejser er den store CO2-synder, så derfor sætter vi alt ind her, forklarer Lars-Peter Søby. Pressefoto: Ida Wang.
Flyrejser er den store CO2-synder, så derfor sætter vi alt ind her, forklarer Lars-Peter Søby. Pressefoto: Ida Wang.

Cowis bæredygtighedsmål

  • 2020: Cowi skal være CO2-neutral*
  • 2030: Cowi skal have reduceret over 70 procent af sit CO2 aftryk, i forhold til 2008**
  • 2050: Cowi skal være helt CO2-neutral (100 procents reduktion af CO2-aftryk)
  • *Dette mål er opnået nu, bl.a. via supplerende klimakreditter i en indonesisk vindmøllefarm.
  • **Uden brug af klimakreditter.

Virtuelle projektplanlægningsmøder med kunder og kolleger fra hele Skandinavien og faglige webinars for deltagere fra Shanghai til London. Dét er blot enkelte glimt fra Cowi-medarbejdernes nye arbejdssituation som følge af corona-situationen. Og fremover vil der blive sat ekstra blus under de digitale arbejdsmønstre.

Op til 50 procent af flyrejserne reduceres

Cowi har nemlig besluttet at sløjfe 25 procent af alle flyrejser forbundet med kundemøder og 50 procent af flyrejser relateret til interne møder og seminarer. Det gælder inden for landets grænser, såvel som de internationale destinationer.

Vi kommer aldrig igen til at flyve i samme omfang som før corona.

CEO Lars-Peter Søby, Cowi

– Vi er 100 procent dedikerede til at gøre en forskel for klimaet og bidrage til en mere bæredygtig fremtid. Dét gør vi gennem vores primære arbejde på vores 14.000 projekter over hele verden, hvor vi sammen med vores kunder udvikler løsninger for bæredygtige byer og samfund, bl.a. gennem transportformer, forsyning, byggerier, energisystemer og naturen, siger administrerende direktør Lars-Peter Søby.

– Samtidig har vi et stort ønske om, at vores CO2-aftryk i virksomheden og fra vores ‘drift’ reduceres. Vores konkrete mål er en 70+ procents reduktion inden 2030, med 2008 som baseline, og så vil vi blive helt CO2-neutrale i 2050. Jeg glæder mig meget over, at vi nu er klar med planen for, hvordan vi indfrier målene for den første del af rejsen, siger han.

Grundig analyse bag beslutning

De valgte tiltag bunder i en grundig analyse af virksomhedens samlede CO2-udledning, lavet af Cowis egne klimaregnskabseksperter. Konklusionen er ikke til at tage fejl af:

– Næsten halvdelen, 48 procent, af vores samlede CO2-aftryk kommer fra rejser forbundet med at drive forretningen, og heraf udgør flyrejserne hele 71 procent. Derfor er det også hér, vi har valgt at sætte ind. Desuden har vi valgt at elektrificere vores bilpark, så alle vores nye tilsynsbiler vil være elbiler, mens alle nye firmabiler vil være el- og hybridbiler, siger Lars-Peter, der også glæder sig over de mange forslag til CO2-reducerende initiativer, som medarbejderne har budt ind med.

Nye digital adfærd løftestang for klimaindsats

De nye tiltag sker velvidende, at det vil medføre store forandringer for virksomhedens knapt 7000 medarbejdere fordelt på kontorer i 23 lande verden over. Lars-Peter er dog overbevist om, at det kan lade sig gøre:

– Hvor tragisk og udfordrende corona-situationen end har været, og fortsat er, så har den vist os, at vi kan meget mere og meget hurtigere, end vi havde forestillet os: Under corona-nedlukningen stoppede vores rejseaktivitet nærmest fra den ene dag til den anden – hvilket faktisk har betydet, at vi her i 2020 når vores 2030 CO2-reduktionsmål. Trods nedlukningen opretholdt vi en høj produktivitet, mens kundetilfredsheden steg, bl.a. pga. hyppig virtuel kontakt til kunderne. Dét har bekræftet os i, at vores nye digitale adfærdsmønstre kan blive en løftestang for vores klimaindsats, siger han og understreger:

– Selvom 2020-situationen med ekstremt lav rejseaktivitet ikke kan være permanent for en virksomhed med projekter over hele verden, så er ét sikkert: Vi kommer aldrig igen til at flyve i samme omfang som før corona.

Relateret indhold