Hjemmeside og app
- Foruden hovedaktiviteterne er der udviklet en kampagneside, www.karrierestigen.dk, samt en mobil-app, karrierestigen (til iOS og Android) til at understøtte kampagnen – og give forældre og kommende elever mulighed for at læse mere om en karriere i et byggecenter. Desuden rummer hjemmesiden en række videoer af nuværende elever, der ærligt fortæller om deres hverdag og deres motivation for at være i et byggecenter.
- Både hjemmesiden og app’en er udstyret med en gps-søgefunktion, så interesserede hurtigt kan finde det nærmeste byggecenter, der deltager i Byggecenterdagen og/eller tilbyder praktikgaranti.
Snart skyder landets byggecentre en landsdækkende rekrutteringskampagne i gang, der skal sikre, at landets bedste elever fortsat vælger en karriere i et byggecenter.
Kampagnen starter med Årets Byggecenterdag, som er en landsdækkende begivenhed d. 4. februar, hvor byggecentrene inviterer kommende elever og deres forældre indenfor til rundvisning og en snak om karrieremulighederne i et byggecenter.
Vi håber, at kampagnen viser eleverne, hvor spændende og udfordrende branchen er.
Adm. direktør Palle Thomsen Danske Byggecentre
– Det er en fælles udfordring og opgave at tiltrække de bedste elever til branchen. Derfor er det helt naturligt, at vi går sammen om at lave en rekrutteringskampagne henvendt mod kommende elever og deres forældre. Vi håber, at kampagnen viser eleverne, hvor spændende og udfordrende branchen er – og forhåbentligt overbeviser et par stykker om, at vi kan tilbyde dem den mest spændende karriere inden for handel, der findes, siger Palle Thomsen, adm. direktør i brancheforeningen Danske Byggecentre, der står bag kampagnen.
Udgangspunkt i eleven
Netop pointen med at få karrieremulighederne i øjenhøjde med eleverne er et bærende element i kampagnen. Derfor vil omkring 25 af vores mange entusiastiske elever i løbet af det næste halve år jævnligt poste billeder fra deres dagligdag på Facebook og kampagne-siden.
Ud over det vil de sammen med de øvrige elever, repræsentere branchen på byggecenterdagen, og være med til at guide folkeskoleleverne der deltager i praktikgarantien.
– Vi ved fra tidligere, at unge generelt har et lidt støvet billede af byggecentre, men at de som kender os ikke kan genkende det billede. Derfor har vi valgt at tage udgangspunkt i vores elever – hvordan ser deres hverdag ud, hvad er deres håb og drømme. Faktisk er deres selfies af hverdagen et af de vigtigste elementer overhovedet, fordi de giver et ærligt indblik i livet som ansat i et byggecenter, siger Palle Thomsen.
Praktikgaranti
Det tredje element i kampagnen ud over Byggecenterdagen og elev-ambassadørerne – er en landsdækkende praktikgaranti for eleverne i folkeskolens afgangsklasser.
Forretningerne kommer til at tilbyde folkeskoleelever i hele landet muligheden for at gennemgå et erhvervspraktikforløb, hvor de får en praktisk indføring med karrieremulighederne, og får mulighed for at prøve sig selv af med handel og salg i et byggecenter.
– Jeg er selv far, og jeg kan sagtens huske, hvordan deres erhvervspraktik i 9. klasse ikke var videre relevant for mine børn eller gav stof til karrieremæssig eftertanke. Derfor har vi udviklet et koncept og en garanti, som forhåbentlig giver eleverne en solid fornemmelse af, hvilke muligheder og krav der er til kommende elever, siger Palle Thomsen.