BOM bliver obligatorisk for miljøgodkendelser

Fra årsskiftet bliver det obligatorisk at benytte webportalen Byg og Miljø (BOM), når man skal søge om miljøgodkendelse i Københavns Kommune
Det er slut med papirbunkerne, når webportalen Byg og Miljø (BOM) fra årsskiftet bliver obligatorisk i forbindelse med ansøgning om miljøgodkendelse i Københavns Kommune. Foto: Colourbox.
Det er slut med papirbunkerne, når webportalen Byg og Miljø (BOM) fra årsskiftet bliver obligatorisk i forbindelse med ansøgning om miljøgodkendelse i Københavns Kommune. Foto: Colourbox.

BOM er allerede obligatorisk at bruge, når man ansøger om byggetilladelser i København, men fra årsskiftet skal man også benytte den digitale løsning, når godkendelsespligtige virksomheder skal søge om miljøgodkendelse, spildevandstilladelse eller afgørelse om VVM-screening.

Den digitale ansøgningsproces er vedtaget af regeringen som led i den nationale digitaliseringsstrategi, der går ud på, at ansøgninger, indberetninger, breve og al anden skriftlig kommunikation med det offentlige som udgangspunkt skal foregå digitalt for både borgere og virksomheder.

Vi ved fra erfaringerne med byggetilladelser, at mange har oplevet det som besværligt at benytte BOM.

Hans Chr. Karsten Centerchef, Center for Miljøbeskyttelse (KK)

Flere forandringer

Overgangen til obligatorisk brug af BOM ved miljøgodkendelser vil medføre en række forandringer i den måde, Københavns Kommune samarbejder med kunderne, fordi en del af den personlige kontakt skal flyttes over i det digitale system.

– Vi ved, at vores kunder i dag er rigtig glade for den personlige kontakt og faglige hjælp, som de får fra vores sagsbehandlere, og vi ved fra erfaringerne med byggetilladelser, at mange har oplevet det som besværligt at benytte BOM. Derfor har vi besluttet at styrke forhåndsdialogen mellem kunden og sagsbehandleren, så vi kan hjælpe kunderne med at få deres ansøgning sendt rigtigt af sted i systemet, siger centerchef Hans Chr. Karsten fra Center for Miljøbeskyttelse.

Styrket dialog

Forhåndsdialogen skal bruges til at afklare de omstændigheder ved kundens projekt, som man skal være opmærksom på i den digitale ansøgningsproces. Det skal sikre, at kunden ikke undervejs i processen pludselig er nødt til at starte forfra, hvilket erfaringsmæssigt giver anledning til frustrationer.

– Vores mål er at fastholde et højt serviceniveau, hvor vi i forhåndsdialogen giver borgerne og erhvervslivet den konkrete faglige rådgivning, som de har behov for. På den måde ønsker vi at minimere antallet af mangelfulde ansøgninger i BOM, så kunderne kommer så godt igennem ansøgningsprocessen som muligt, siger Hans Chr. Karsten.

Center for Miljøbeskyttelse vil som en ekstra service at afholde informationsmøder om BOM for kapitel 5-virksomheder, de største rådgivere og storkunder.

Relateret indhold