Franskmændene har gennem årene fået et tiltagende godt øje til dansk arkitektur: Henning Larsen har bl.a. fået opmærksomhed med en ny campus i Reims samt en cirkulær træbygning til det europæiske forskningsinstitut indenfor partikelfysik, CERN, der skal opføres ved grænsen til Schweiz.
Det danske landskabsarkitektfirma SLA vandt bl.a. i 2016 den internationale megakonkurrence Reinventer Paris med et markant, grønt byrumsforløb ovenpå den store motorringvej Boulevard Périphérique, der omkranser hele Paris.
Læs også: Cirkulær arkitektur skal brande Danmark under OL i Paris
BIG – Bjarke Ingels Group har bl.a. designet kulturcenteret Méca i sydfranske Bordeaux, en metrostation, udvidelsen af Sorbonne Universitetet samt stået bag renoveringen af det berømte stormagasin Gallerie Lafayette på Champs Elysée; alle i Paris. Dertil har den danske stjernearkitekt, der lægger navn til den danske tegnestue, modtaget den franske ridderorden Arts et Lettres.
Nu er BIG endnu engang på spil i det sydvestfranske, denne gang i Toulouse, hvor den danske tegnestue har vundet arkitektkonkurrencen om at designe et 12.000 kvm rejsecenter, Marengo Multimodal Transport Hub, i Frankrigs fjerdestørste by, Toulouse. Rejsecenteret forbindes med hovedbanegården og vil forventeligt styrke byens offentlige transportnetværk ved at forene tog, metro og bus under samme tag. En tredobling af det daglige antal rejsende er ikke utænkeligt.
Det nye rejsecenter, der hovedsageligt vil blive konstrueret i træ, vil i BIG’s streg gradvist stige fra hovedindgangen i en buet bevægelse mod togsporene og nå sit højeste punkt ved 32 meter.
I stueetagen og de nederste etager vil 4.400 kvm tilbyde områder til hvile og handel, samt huse et offentligt event space, hvor der kan afholdes udstillinger, konferencer og workshops. De to underjordiske etager er direkte forbundet til et udendørs cykelparkeringsområde. Fra 1.-6. etage vil der være 6.600 kvm kontorpladser til regionens 350 medarbejdere.
Skillevæggene udføres i stampet lerjord, mens stueetagen samt de to underjordiske niveauer konstrueres i beton med lav CO2-udledning.
– Med øje for at finde løsninger med lavt CO2-udslip i materialevalg og drift, vil centret bestå af massivtræ, beton med lav CO2-udledning samt integrere naturlig ventilation i bygningen og solceller på taget. Det enkle, men multifunktionelle design bidrager med et markant, nyt vartegn til Toulouse, siger Jakob Sand, ansvarlig partner i BIG.
Der er planlagt start på byggeriet i 2026. Bygningen er sat til at opnå regionens certificering for bæredygtigt byggeri samt Biodiversity Effinature og HQE Infrastructure-certificering.